TV 2 Danmark

Dansk Mærsk-kaptajns identitet brugt til at svindle tusindvis af kvinder

Del

En ny TV 2-dokumentar i to episoder undersøger, hvordan kvinder fra hele verden bliver franarret penge i omfattende kærlighedssvindel.

Foruden at være kaptajn på et stort containerskib, sidder Thomas Lindegaard Madsen i Mærsks bestyrelse
Foruden at være kaptajn på et stort containerskib, sidder Thomas Lindegaard Madsen i Mærsks bestyrelse Aberdabei Film/TV 2

Det er heldigvis de færreste, der har prøvet at få stjålet og misbrugt deres identitet på internettet. Men selv blandt de mennesker, der har, må Thomas Lindegaard Madsens oplevelse siges at være usædvanlig.

Han arbejder til daglig som kaptajn på et Mærsk-skib og sidder samtidig i selskabets bestyrelse. Men i årevis har bagmænd på sociale medier misbrugt hans identitet til at franarre tusindvis af kvinder store pengesummer i et omfattende svindelnummer. 

Den nye TV 2-dokumentar 'Kaptajnen og de 1000 kvinder' dykker ned i svindlen og undersøger, hvordan den foregår, hvem den går ud over, og forsøger at finde dem, der står bag.

Mere end 13.000 svar

Thomas Lindegaard Madsen er i tidens løb blevet kontaktet af rigtig mange kvinder, der tror, at han har svindlet dem. Og der findes da også massevis af falske profiler i hans navn eller med hans billeder.

I dokumentaren indvilliger han i at efterlyse kvinder, der har været ofre for svindlen, for at finde ud af, hvor omfattende problemet er. Det gør han i en video på sine sociale medier-profiler, og flere end 13.000 fra hele verden svarer på opfordringen.

Alene på grund af omfanget har Thomas Lindegaard Madsen derfor også været nødt til at trække sig fra al kontakt med de svindlede kvinder. Han har blandt andet fået hemmeligt nummer og hemmelig adresse for at minimere kontakten.

- Da det her begyndte, og jeg blev kontaktet af de første kvinder, der var blevet svindlet for penge, ville jeg rigtig gerne hjælpe dem. Jeg ville rigtig gerne lytte til deres historier og deres problemer. Og jeg gjorde alt, hvad jeg kunne. Men det voksede og voksede, og dem, jeg havde kontakt med, blev ved med at ville have mere og mere kontakt med mig. Og det blev simpelthen bare for meget for mig til sidst, forklarer Thomas Lindegaard Madsen i dokumentaren og fortsætter:

- Det fylder rigtig meget. Tanken om, at mine billeder har ødelagt rigtig mange menneskers liv, det er da ubærligt.

I dokumentaren møder vi også nogle af de kvinder, der har været ofre for svindlen, ligesom holdet bag dokumentaren kommer på sporet af bagmændene, der leder til flere steder i udlandet.

Første episode af 'Kaptajnen og de 1000 kvinder' kan ses allerede nu på TV 2 Play. Anden og sidste episode kan ses onsdag 21. februar på TV 2 Play.

Nøgleord

Kontakter

Links

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.

Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark

'Streaming i Danmark': Danskernes streamingforbrug er igen tårnhøjt i første kvartal10.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Streamingrapportens vigtigste pointer Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår status som såkaldte millionprogrammer De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget - forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere Flere nye indholdskort blandt kvartalets mest sete programmer Foruden herrernes håndbold-EM, der er en af kvartalets helt store seermagneter, samles danskerne blandt andet om dokumentarer, boligprogrammer, underholdning og fiktion. På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over 1 million seere i første kvartal 2025 og opnår

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye