Danskernes investeringslyst er tilbage: Køb for knap 4 mia. kr. i januar markerer stærk start på 2024

I årets første måned købte investorerne investeringsbeviser i danske fonde for netto 3,7. mia. kr. Det relativt store nettokøb kommer efter to år, hvor investorerne generelt har holdt igen med at investere nye midler i fondene. Den fornyede investeringslyst skyldes formentlig en blanding af økonomisk optimisme og geninvestering af udbytter.

Investorerne købte i januar for netto 3,7 mia. kr. investeringsbeviser i danske fonde. Det er det største månedlige nettokøb de sidste 11 måneder og det tredje største månedlige nettokøb de sidste to år.

”Efter to år med en meget begrænset tilgang af nye investeringsmidler i danske fonde er vi kommet godt fra land i 2024 med et nettokøb på knap 4 mia. kr. i januar.  Nogle fonde udbetaler udbytter til deres investorer i januar, hvilket påvirker nettokøbet i fondene positivt, da mange investorer geninvesterer deres udbytter. Udbytterne kan dog ikke alene forklare den stigende investeringslyst i januar. En del forklaringen er nok også den faldende inflation og de flotte afkast, som markederne har leveret de sidste måneder af 2023 og i starten af 2024. Det giver større optimisme og købelyst blandt investorerne,” siger Birgitte Søgaard Holm, direktør for Investering & Opsparing i Finans Danmark.

Nettokøbet i januar 2024 på ca. 4 mia. kr. skal ses i sammenhæng med, at nettokøbet for hele 2023 og hele 2022 var på henholdsvis ca. 1 mia. kr. og ca. 5 mia. kr. De begrænsede nettokøb i 2022 og 2023 kom efter rekordstore nettokøb i 2020 og 2021 på henholdsvis ca. 80 mia. kr. og ca. 70 mia. kr.

”De sidste fire år har været ekstreme, når vi ser på danskernes lyst til at investere i danske fonde. Under nedlukningerne i 2020 og 2021 oplevede vi nærmest en eksplosion i danskernes investeringslyst, og det gav rekordstore nettokøb i investeringsfondene. Efterfølgende har vi så været igennem to år, hvor lysten til at investere nye penge i fondene har været meget lav. For hele den ekstreme fireårige periode 2020-2023 er det gennemsnitlige årlige nettokøb dog fortsat en smule større end i 2019 inden nedlukningerne. Selvom det er for tidligt at sige noget om hele investeringsåret 2024, så kan tallene for januar være første tegn på, at vi i år bevæger os væk fra ekstremerne og hen mod noget mere gennemsnitligt i forhold til danskernes investeringslyst,” siger Birgitte Søgaard Holm.

Læs hele nyheden her

Danskere opretter aktiesparekonti i rekordantal efter forhøjelse af indskudsloft19.7.2024 07:23:11 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af 1. halvår af 2024 steg antallet af danskere med en aktiesparekonto med 71.000. Det er den største stigning på seks måneder siden ordningens etablering i 2019. Stigningen kommer i kølvandet på, at aktiesparekontoens indskudsloft blev hævet med knap 30.000 kr. ved årsskiftet til 2024. De mange indehavere af en aktiesparekonto kan se frem til, at indskudsloftet hæves igen i 2025.

Nu går den svære boligjagt i gang for de kommende studerende17.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når de kommende studerende i næste uge får at vide, om de er optaget på deres drømmestudie, bliver det for mange også startskuddet til jagten efter et nyt hjem. Og det kan være svært. Lejeboligmarkedet er præget af lange ventelister og høje lejepriser. Og selvom der er kommet flere mindre ejerlejligheder til salg i studiebyerne end sidste sommer, kan det være svært at få råd til at købe. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.