DI Byggeri

DI Byggeri og Region Midtjylland er enige om bedre udbud og mere bæredygtigt byggeri

Region Midtjylland og DI Byggeri i Midt- og Vestjylland og Østjylland har på et møde indledt et samarbejde for fælles mærkesager. Parterne håber, at mødet er startskuddet til at fremme bæredygtigt byggeri og bedre udbud.

Region Midtjylland og DI’s byggeregioner i det midtjyske er blevet enige om en række fælles mærkesager. Et tættere samarbejde mellem de to parter kan blive vejen til lavere byggeomkostninger i det midtjyske.

En af de fælles mærkesager er bæredygtig byggeri. DI Byggeri ser gerne, at regionerne skubber på for at bygge mere bæredygtigt. Region Midtjylland vedtog en strategi for bæredygtighed i 2021 og året efter retningslinjer for bæredygtigt byggeri. Regionsrådsformand Anders Kühnau er fortsat klar til at føre planerne ud i praksis:

- Vi synes, at det er vigtigt, at Region Midtjylland tager et ansvar. Regionens retningslinjer foreskriver, at byggeprojekter over 50 mio. kr. skal certificeres for bæredygtighed. Men vi afsøger også løbende potentialet på vores projekter under 50 mio. kr., siger Anders Kühnau.

Et andet område, der også løbende er til drøftelse er udbudsformen. De midtjyske bygge- og anlægsvirksomheder ser gerne, at der bliver lavet flere fagenterpriser, da det vil give flere muligheder for at byde på en opgave. Bestyrelsesleder for DI Byggeri Østjylland, Niels Præstkær mener, at det kan medføre en god udvikling for alle parter.

- Fagentrepriser giver bedre priser, da mange flere vil kunne deltage i konkurrencen om at vinde et byggeudbud. Regionen får kan dermed vinde på at investere i den nødvendige udbudskapacitet i forvaltningen, siger Niels Præstkær.

Et synspunkt som regionsrådsformanden tog til efterretning, men som ikke umiddelbart er i overensstemmelse med regionens egne erfaringer og nuværende setup – særligt på de større projekter. Det er dog et fokuspunkt for regionen løbende at afstemme forholdet mellem de projekter, som er på vej i udbud, og markedets muligheder for at byde ind.

Færre fravigelser i standardaftale ved udbud

Overholdelse af AB18, som er den standardaftale som kommuner, stat og region har udarbejdet i samarbejde med byggeriet, og som skal bruges uden fravigelser i alle udbud, er et andet tilbagevendende drøftelsesområdet mellem de to parter. Region Midtjylland har hidtil opereret med større antal fravigelser for at få en øget sikkerhed for områder, der har særlig vigtighed for regionen. Den generelle oplevelse i markedet er dog, at disse fravigelser medvirker til at fordyre offentlige byggerier, selvom hensigten har været den modsatte.

- Hver gang en byder på en regionsopgave opdager en usikkerhed i udbudsmaterialet, vil der blive indregnet en potentiel udgift til at håndtere den. Afvigelser fra det kendte og dokumenterede skaber en udgift, som vil blive indregnet i buddet. F.eks. vil en forlængelse af betalingsfristen medføre et tillæg til at håndtere renteomkostninger. En renteomkostning som altid vil være større hos en privat byder end i regionerne, siger formand for DI Midt og Vestjylland, Bo Knudsen.

Regionen har igangsat et arbejde, hvor man kigger på fravigelserne og de konsekvenser, de kan have. På den baggrund vil regionen vurdere deres fravigelser. DI Byggeri tilbyder i den sammenhæng at indgå i en følgegruppe, der kan give deres bud på fravigelserne i AB18, så regionen får branchens perspektiv på de økonomiske konsekvenser.

Det blev også aftalt på mødet, at DI Byggeri vil give indspil til regionen med to konkrete projekter, der kunne øge tilgangen til erhvervsuddannelserne i det midtjyske. Et område hvor både Region Midtjylland og alle brancher i Dansk Industri har en stor fælles interesse.

Yderligere oplysninger kan fås hos chefkonsulent Steen Høygaard på tlf. 2566 6317 eller sth@di.dk.

DI Byggeri er et branchefællesskab for over 6.700 virksomheder inden for hele byggeriets værdikæde. Medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejdere. Læs mere: DI Byggeri - https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

Følg pressemeddelelser fra DI Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI Byggeri