Flere fuldførte boligbyggerier efter lang nedtur

Antallet af fuldførte boligbyggerier steg i sidste kvartal af 2023 efter en gedigen nedtur, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Positivt at nedturen – indtil videre – er vendt, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Siden boligbyggeriet toppede for et år siden, er det kun gået nedad. Og det er gået historisk hurtigt. Men nu lader det til, at nedturen foreløbigt er vendt, viser nye tal fra Danmarks Statistik over fuldførte boligbyggerier i Danmark.

I årets sidste kvartal blev der fuldført 9.083 boligbyggerier, hvilket er knap et par tusinde flere end kvartalet forinden, hvor der blev fuldført 7.176.

Til sammenligning toppede antallet af fuldførte boligbyggerier i 4. kvartal af 2022 med 12.474, inden nedturen satte ind.

- Det er et relativt stort fald, vi har set de første tre kvartaler, så det er positivt, at antallet af fuldførte boliger afslutter året med en stigning. Noget af faldet afspejler renteudviklingen og den turbulens, som nybyggeriet har oplevet det seneste år. Når det er sagt, så er der stadig masser at lave, og ledigheden er fortsat historisk lav, siger Maria Elisabeth Kjærsgård-Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Etageboligerne trækker væksten

Det er meget tydeligt i det tekniske erhvervsliv, som TEKNIQ Arbejdsgiverne repræsenterer. Ledigheden blandt elektrikere er under en procent, mens både vvs’ere og metalindustrien blot ligger en smule højere i omegnen af to procent. Til sammenligning har den generelle ledighed på hele arbejdsmarkedet bevæget sig en smule i vejret det seneste år, men ligger dog stadig kun på 2,9 procent.

- Vi ser ingen tegn på, at den udvikling kommer til at ændre sig markant i den nærmeste fremtid. Det er naturligvis dejligt, at der fortsat er godt gang i de økonomiske hjul, men det betyder samtidig, at der er brug for et vedvarende fokus på at uddanne flere faglærte og tiltrække udenlandsk arbejdskraft til at dække det store behov, der også fremover vil være hos virksomhederne, som i høj grad er drivkraften bag den grønne omstilling i Danmark, siger Maria Elisabeth Kjærsgård-Jensen.

Statistikken viser samtidig, at det især er byggerierne af etageboliger, der tegner sig for den primære vækst i forhold til rækkehuse og parcelhuse. I årets sidste kvartal blev der fuldført 5.187 etageboliger mod 3.058 i årets 3. kvartal.

2020K1 2020K2 2020K3 2020K4 2021K1 2021K2 2021K3 2021K4 2022K1 2022K2 2022K3 2022K4 2023K1 2023K2 2023K3 2023K4

Maria Elisabeth Kjærsgård-Jensen, økonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Antallet af fuldførte boligbyggerier siden 2006. Kilde: Danmarks Statistik

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr