Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst

Del

Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark

Regeringen har i dag meldt ud, at den hæver højdekravet for dyretransporter. Det betyder, at danske dyretransportører om syv år højest må have fire etager på transporterne i stedet for de fem etager, som man i dag benytter i Danmark og de øvrige EU-lande. 

Dermed har regeringen gjort tilværelsen markant sværere for danske dyretransportører, som i øvrigt ligger helt i top, når det handler om dyrevelfærd i forbindelse med transport. Med mere højde over ryggen på dyrene, mener regeringen, at man skaber bedre dyrevelfærd. Problemet er bare, at forskningen ikke bakker politikerne op.  

For et par måneder siden fastslog en ny rapport fra Aarhus Universitet at der: ”Blandt de undersøgte etagehøjder og under de givne forhold (…) kun fandtes sporadiske og ubetydelige effekter af etagehøjde på de valgte indikatorer for ventilation og naturlige bevægelser.” 

”I ITD vil vi altid gerne fejre, når der bliver lavet regler, der reelt sikrer bedre dyrevelfærd – men i det her tilfælde ser vi desværre ingen grund til at deltage i festen. Det her er symbolpolitik, når det er værst. Den nye bekendtgørelse gør det både sværere og dyrere for de danske transportører, og dyrene får ingen glæde af de nye regler. Så udover de politikere der er ude og klappe hinanden på ryggen i dag, så er er der ingen vindere”, fastslår Stefan K. Schou, der er direktør for ITD, og som samtidig undrer sig over, at man aftaler en indfasningsperiode på syv år hjemme i den danske andedam, mens man over for EU-partnerne ellers har fortalt, at man vil lave en indfasningsperiode på 10 år.  

Ved at øge højdekravet bliver der ændret på, hvor mange dyr, der kan transporteres per lastbil, det betyder, at de danske vognmænd efter indfasningsperioden skal bruge flere lastbiler til deres transporter, end deres europæiske kollegaer gør.   

”Flere biler på vejene betyder en større udledning af CO2, øget trafik og en meromkostning for de danske vognmænd. Så jeg kan da godt undre mig over, at man med dagens udmelding både skaber konkurrenceforvridende vilkår for de danske aktører, ikke skaber bedre vilkår for dyrene og oveni hatten så øger CO2-udledningen” konstaterer Stefan K. Schou.  

ITD-direktøren ærgrer sig over, at kredsen bag den politiske aftale har vist sig at være argument-resistente i forhold til de faktuelle forhold for dyretransporterne. Rapporten fra Aarhus Universitet havde man fra Christiansborg selv bestilt tilbage i 2018, og dengang var meldingen, at man først ville træffe en beslutning, når der lå et fagligt grundlag at handle på. 

”Det faglige grundlag kom rapporten så med – men åbenbart ikke med de konklusioner man ønskede i regeringen. Jeg undrer mig over, at når det står sort på hvidt, at ændrede højdekrav ikke vil gøre en forskal, at man så alligevel går ud og laver en aftale, som i bedste fald ikke ændrer noget for dyrevelfærden og i værste fald går ud over danske erhvervsdrivende og klimaet”, lyder det fra ITD-direktør Stefan K. Schou. 

Regeringens bekendtgørelse træder i kraft den 1. april 2024. 

Kontakter

Billeder

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye