Regeringens nye bekendtgørelse om dyretransporter er symbolpolitik når det er værst
Med et nyt udspil hvor man hæver højdekravet for dyretransporter kan regeringen i dag fejre en symbolpolitisk sejr, hvor de eneste vindere er de politikere, der står bag den nye bekendtgørelse. Den danske særaftale gør tilværelsen sværere for de danske transportører i forhold til deres europæiske kollegaer, og dyrene kommer ikke til at mærke forskel, konstaterer man i ITD International Transport Danmark
Regeringen har i dag meldt ud, at den hæver højdekravet for dyretransporter. Det betyder, at danske dyretransportører om syv år højest må have fire etager på transporterne i stedet for de fem etager, som man i dag benytter i Danmark og de øvrige EU-lande.
Dermed har regeringen gjort tilværelsen markant sværere for danske dyretransportører, som i øvrigt ligger helt i top, når det handler om dyrevelfærd i forbindelse med transport. Med mere højde over ryggen på dyrene, mener regeringen, at man skaber bedre dyrevelfærd. Problemet er bare, at forskningen ikke bakker politikerne op.
For et par måneder siden fastslog en ny rapport fra Aarhus Universitet at der: ”Blandt de undersøgte etagehøjder og under de givne forhold (…) kun fandtes sporadiske og ubetydelige effekter af etagehøjde på de valgte indikatorer for ventilation og naturlige bevægelser.”
”I ITD vil vi altid gerne fejre, når der bliver lavet regler, der reelt sikrer bedre dyrevelfærd – men i det her tilfælde ser vi desværre ingen grund til at deltage i festen. Det her er symbolpolitik, når det er værst. Den nye bekendtgørelse gør det både sværere og dyrere for de danske transportører, og dyrene får ingen glæde af de nye regler. Så udover de politikere der er ude og klappe hinanden på ryggen i dag, så er er der ingen vindere”, fastslår Stefan K. Schou, der er direktør for ITD, og som samtidig undrer sig over, at man aftaler en indfasningsperiode på syv år hjemme i den danske andedam, mens man over for EU-partnerne ellers har fortalt, at man vil lave en indfasningsperiode på 10 år.
Ved at øge højdekravet bliver der ændret på, hvor mange dyr, der kan transporteres per lastbil, det betyder, at de danske vognmænd efter indfasningsperioden skal bruge flere lastbiler til deres transporter, end deres europæiske kollegaer gør.
”Flere biler på vejene betyder en større udledning af CO2, øget trafik og en meromkostning for de danske vognmænd. Så jeg kan da godt undre mig over, at man med dagens udmelding både skaber konkurrenceforvridende vilkår for de danske aktører, ikke skaber bedre vilkår for dyrene og oveni hatten så øger CO2-udledningen” konstaterer Stefan K. Schou.
ITD-direktøren ærgrer sig over, at kredsen bag den politiske aftale har vist sig at være argument-resistente i forhold til de faktuelle forhold for dyretransporterne. Rapporten fra Aarhus Universitet havde man fra Christiansborg selv bestilt tilbage i 2018, og dengang var meldingen, at man først ville træffe en beslutning, når der lå et fagligt grundlag at handle på.
”Det faglige grundlag kom rapporten så med – men åbenbart ikke med de konklusioner man ønskede i regeringen. Jeg undrer mig over, at når det står sort på hvidt, at ændrede højdekrav ikke vil gøre en forskal, at man så alligevel går ud og laver en aftale, som i bedste fald ikke ændrer noget for dyrevelfærden og i værste fald går ud over danske erhvervsdrivende og klimaet”, lyder det fra ITD-direktør Stefan K. Schou.
Regeringens bekendtgørelse træder i kraft den 1. april 2024.
Kontakter
Stefan K. Schou, adm. direktørITD
Tlf:2387 9090sks@id.dkBilleder
ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.
Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark
Få nu fjernet 11 kilo-reglen for varebilstransport3.7.2024 12:34:42 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark ønsker fair og lige vilkår på transportområdet. Brancheorganisationen opfordrer derfor Christiansborg-politikerne til enten at få ændret eller helt fjernet reglen, der placerer transport med varebiler i en gråzone, hvor chaufførerne konkurrerer med fragt- og vognmænd på ulige vilkår.
ITD Arbejdsgiver fik ikke medhold i Strasbourg26.6.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil ikke behandle ITD Arbejdsgivers klagesag. Dermed er de juridiske muligheder for at ophæve 3F’s monopol på det danske arbejdsmarked udtømte for ITD Arbejdsgiver. Arbejdsgiverforeningen overvejer nu sin fremtid.
ITD: Iværksætterudspil med mange gode elementer12.6.2024 13:55:07 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark roser regeringen for det iværksætterudspil, der i dag blev præsenteret i Erhvervsministeriet. Brancheorganisationen understreger samtidig, at det er vigtigt, at man får motiveret og støttet unge iværksættere, der ikke nødvendigvis har en boglig baggrund, samt at iværksætteri er vigtigt i hele landet og ikke kun de store byer.
International Transport Danmark ansætter ny chef for Public Affairs3.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en stærk og erfaren profil, der den 1. juni tiltræder i stillingen som chef for Public Affairs i International Transport Danmark (ITD). Berit Toft Fihl skal være med til at få italesat de politiske dagsordener for vejgodstransporten, og arbejdet med politiske agendaer er en rolle hun kender rigtig godt.
EU giver ITD ret – Regeringen mangler fagligt belæg for indførslen af dansk særregel31.5.2024 08:47:39 CEST | Pressemeddelelse
International Transport Danmark (ITD) har ret, når brancheorganisationen siger, at der ikke er et ordentligt fagligt grundlag for at indføre et nyt krav om indvendig etagehøjde på dyretransporter. Det er konklusionen på en skriftlig kommentar, som Europa-Kommissionen netop har udsendt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum