Lev Uden Vold

Lev Uden Vold henter nye bestyrelsesmedlemmer i Frederiksberg Kommune og Kirkbi

Konstitueret børne- og ungedirektør i Frederiksberg Kommune, Marie Louise Refsgaard, og bestyrelsessekretær i Kirkbi, Anders Kirketerp-Møller, tiltræder bestyrelsen i Lev Uden Vold.

En enig bestyrelse i Lev Uden Vold har besluttet at udvide bestyrelsen med to nye medlemmer og byder den 19. marts 2024 Marie Louise Refsgaard og Anders Kirketerp-Møller velkommen til deres første bestyrelsesmøde i organisationen.

Marie Louise Refsgaard er konstitueret børne- og ungedirektør i Frederiksberg Kommune og har gennem sine ansættelser i både stat og kommuner en bred indsigt i socialområdet samt erfaring med de komplekse politiske dagsordener, som præger feltet.

Anders Kirketerp-Møller har mangeårig ledelses- og bestyrelseserfaring som blandt andet direktør i VILLUM FONDEN & VELUX FONDEN. I dag rådgiver han blandt andet ledelsen i LEGO og Kirkbi i governance forhold og er desuden en del af LEGO Juris bestyrelse.

Bestyrelsesformand i Lev Uden Vold, Jesper Rønn-Simonsen, ser frem til samarbejdet med de to nytiltrådte medlemmer af Lev Uden Volds bestyrelse.

”Med en ny strategi som kompas går vi et vigtigt år i møde, hvor vi blandt andet skal sikre Lev Uden Volds langsigtede finansiering. Marie Louise Refsgaard og Anders Kirketerp-Møller komplimenterer bestyrelsen med mange års topledelses- og bestyrelseserfaring og ekspertise fra både stat, kommuner, almennyttige fonde og toneangivende virksomheder. Sammen skal vi styrke og udvikle Lev Uden Volds rolle som en stærk og samlende aktør på voldsområdet, med målet om at hjælpe flere mennesker mod et liv uden vold.”

Alle har et ansvar

Anders Kirketerp-Møller er drevet af en dyb tro på, at alle har et ansvar for at bidrage til løsninger på de mest presserende samfundsmæssige udfordringer – og vold i nære relationer er et samfundsproblem, som berører mange mennesker.

”Jeg ser frem til at bringe min erfaring fra det private erhvervsliv og filantropi i spil i arbejdet for en fremtid, hvor vold fra en nær relation ikke længere er en del af et menneskes livserfaring. Sammen med Lev Uden Volds dygtige ledelse, medarbejdere og den øvrige bestyrelse vil jeg arbejde utrætteligt for at knække kurven."

Vold er stadig et tabu
Når Marie Louise Refsgaard tiltræder bestyrelsen i Lev Uden Vold, er det med ambitionen om at bidrage til at sikre, at Lev Uden Vold også i fremtiden skal være en toneangivende spiller på voldsområdet.

”Alt for mange familier kæmper med fysisk eller psykisk vold, med de alvorlige følger det kan have for både børn og voksnes liv. Desværre er vold i nære relationer stadig her i 2024 et tabu, der gør det svært at tale om volden og komme den til livs. Lev Uden Vold er en helt central spiller, når det kommer til at ændre på netop dét. Derfor ser jeg meget frem til samarbejdet med den øvrige bestyrelse om at sikre, at vi også i fremtiden har Lev Uden Vold som en stærk aktør på området.”

Bestyrelsen består nu af:

Marie Louise Refsgaard, konstitueret børne- og ungedirektør, Frederiksberg Kommune
Anders Kirketerp-Møller, bestyrelsessekretær i Kirkbi
Formand Jesper Rønn-Simonsen, direktør i Dialog mod Vold
Næstformand Laura Kirch Kirkegaard, direktør i LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre
Mette Marie Yde, direktør i Danner
Bestyrelsesmedlem Ninna Thomsen, direktør i Mødrehjælpen
Bestyrelsesmedlem Jacob Engmose Astrup, direktør i Mandecentret botilbud
Bestyrelsesmedlem Maja Lindgren, juridisk rådgiver i Lev Uden Vold

Læs mere om Lev Uden Volds bestyrelse her

Marie Louise Refsgaard
Anders Kirketerp-Møller

Om Lev Uden Vold

Lev Uden Vold er Danmarks nationale enhed, der arbejder for at sikre mere og bedre hjælp til mennesker, der oplever vold i nære relationer. Det vil vi gøre med konkrete tilbud til voldtægtsofre, voldsudsatte og voldsudøvere, mere viden på området, øget opmærksomhed og mere debat i samfundet.

Målet er, at ingen mennesker i Danmark skal udsættes for vold i fremtiden.

Om Lev Uden Volds bestyrelse

Med finansiering fra satspuljen 2017-2020 stiftede fem organisationer med stor viden og erfaring på voldsområdet i 2017 Lev Uden Vold. Ambitionen var at etablere en national enhed, der skulle styrke arbejdet mod vold i nære relationer.

De fem organisationer er Landsorganisationen af Kvindekrisecentre (LOKK), Dannerhuset, Dialog mod Vold, Mandecentret og Mødrehjælpen.

Direktørerne fra de fem stiftende organisationer udgør bestyrelsen i Lev Uden Vold sammen med en medarbejdervalgt repræsentant og nytiltrådte Marie Louise Refsgaard og Anders Kirketerp-Møller.

Følg pressemeddelelser fra Lev Uden Vold

Flere pressemeddelelser fra Lev Uden Vold