Rekordlav interesse for boligkøb

Danskernes efterspørgsel efter lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse er det laveste siden statistikkens begyndelse i 2017. Det viser de nyeste tal fra Finans Danmark. En del af forklaringen er de fortsat høje renter og det nye boligskattesystem.

Meget få danskere har udvist interesse for at købe bolig i årets første måned. I januar måned blev der nemlig indhentet 1.874 lånetilbud til køb af ejerboliger og sommerhuse – det er 45 pct. færre end i december 2023 og 10 pct. færre i forhold til samme tidspunkt året før. Udviklingen kommer i kølevandet på 4. kvartal 2023, hvor der blev indhentet relativt mange lånetilbud til boligkøb.

”Generelt ser vi, at appetitten på at gå ud og finde en ny bolig er lavere om vinteren. Derudover ligger renterne på boliglån og boligpriserne fortsat på et højere niveau end de seneste par år. Så det er ikke så overraskende, at der ikke er så mange, der lige nu har kastet sig ud i boligjagt,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Selv om interessen for boligkøb er lav i hele landet, er det særligt København og omegnskommunerne, som har oplevet den største nedgang. I januar blev der indhentet 406 lånetilbud til køb af boliger i København og omegnskommunerne. Dét er et fald på 66 pct. i forhold til december 2023.

”Det store fald i interessen for boligkøb i og omkring København kan højst sandsynligt forklares med det nye boligskattesystem. Med det nye boligskattesystem fulgte der en skatterabat med, hvis boligskatten steg, og hvis boligen blev overtaget inden boligskattesystem trådte i kraft den 1. januar i år. Det har nok medført, at en stor del af boligkøbere har fremskyndet deres investering i et nyt hjem – særligt i Københavns området – for at få en evt. skatterabat med i købet. For det har primært været ejerlejlighedskøbere i København og boliger nord for København, som har kunnet se frem til at boligskatten skulle stige i år. Frem mod årsskiftet så vi nemlig en større interesse i lånetilbud til boligkøb, som efterfølgende er faldet, da vi trådte ind i det nye år,” siger Peter Jayaswal.

Læs hele nyheden og hent statistik

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.