Digitaliseringsstrategi afsætter 71,5 mio. kr. til at øge digitalisering i forsyningssektoren

Digitalisering er vigtig og bidrager til øget effektivisering og databehandling. Det gælder også i el- og fjernvarmesektoren, hvor regeringens nye digitaliseringsstrategi afsætter 71,5 mio. kroner til at øge energieffektiviseringen og en sammenhængende grøn omstilling. Dansk Fjernvarme roser fokus.

Nicolai Kipp, afdelingschef i Dansk Fjernvarme

Nu er en ny digitaliseringsstrategi faldet på plads mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget. Strategien skal blandt andet fremme grønne digitale indsatser ved blandt andet afsætte midler til at gøre data fra el-, vand- og varmeforsyningen aktiv i effektivisering og den grønne omstilling.

Dansk Fjernvarme ser frem til det øgede fokus, hvor digitalisering i forsyningssektoren er vigtig for at sikre energieffektivisering og sektorkobling.

Mere end 2/3 af Dansk Fjernvarmes medlemmer er allerede i gang med at digitalisere, og udnytter data til at gøre fjernvarmeforsyningen mere effektiv til gavn for forbrugeren, klimaet og fjernvarmeproduktionen.

- Vejen til en effektiv grøn omstilling er bl.a. at udnytte potentialerne i en øget digitalisering, og det godt at se, at el- og fjernvarmesektoren prioriteres i strategien. Fjernvarmesektoren er allerede godt på vej mod at udnytte digitale værktøjer til at sikre øget energieffektivitet og nye teknologier i forbindelse med den grønne omstilling, siger Nicolai Kipp, afdelingschef i Dansk Fjernvarme.

Aftalen afsætter i et forsyningsdigitaliseringsprogram 71,5 mio. kroner i 2024 til 2027, som skal sikre en grøn, sammenhængende og effektiv forsyningssektor. Programmet har til formål at skabe rammer og regulering for, hvordan data i forsyningssektoren indsamles og gøres tilgængelig. Samtidig bliver der etableret et partnerskab mellem myndighederne og sektoren for at sætte retning for frisættelse af data og finde nye digitale muligheder.

- Det er vigtigt, at forsyningsdata gøres frit mellem sektorer, så der bliver skabt vigtig sammenhæng og nye muligheder opstår. I fjernvarmen lægger der en masse data, hvor der kan opstå synergier og skabe øget effektivisering. Derfor er det positivt, at der nu kommer både et program og et partnerskab, der skal fremme dette. Vi ser frem til samarbejdet med myndighederne og relevante aktører, siger Nicolai Kipp, afdelingschef i Dansk Fjernvarme.

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets 354 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 69 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 76 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.