ITD kalder EU-Kommissionens udspil for en billig omgang

I dag offentliggjorde Europa-Kommissionen sine anbefalinger til, hvordan hele EU skal reducere udledningen af CO2 med 90% i 2040. Brancheorganisationen ITD International Transport mener, at udspillet mest af alt er symbolpolitik, men organisationen bakker op om den grundlæggende tanke bag anbefalingerne – nemlig en grønnere fremtid for vejtransportbranchen

Udspillet fra EU-Kommissionen omhandler alle dele af samfundet, men særligt transportbranchen bliver nævnt som et område, der i høj grad skal være indstillet på en mere elektrisk fremtid i forhold til de nuværende fossile brændstoffer.

ITD bakker fuldt op om, at transportbranchen skal gøre sit for at skabe en mere bæredygtig fremtid. Men brancheorganisationens direktør mener, at udspillet fra Kommissionen mere bærer præg af at promovere sig selv som grøn forkæmper, end det handler om at sætte en retning for, hvordan omstillingen skal foregå.

”Udspillet virker umiddelbart flot og fornemt. Men det er også lidt som at stå med et Ikea-møbel uden en samlemanual. Du kan se slutmålet uden på æsken, men du kan ikke regne ud, hvordan du kommer derhen” siger adm. direktør i ITD, Stefan K. Schou og henviser til, at der nok står en masse målsætninger i rapporten, men ingen anbefalinger til, hvordan man helt konkret skal med at nå målene, og så er det i øvrigt kun en anbefaling, som bliver givet videre til de parlamentarikere, der bliver valgt ind, når der er Europaparlamentsvalg den 9. juni i år.

I løbet af de seneste år er der blevet arbejdet ihærdigt for at få etableret ny lovgivning, der netop har til formål at udstikke retningen for den grønne omstilling.

ITD opfordrer derfor til at se effekten af fit for 55-pakkerne med ETS og AFIR, hvor sidstnævnte er aftalen om udrulningen af ladeinfrastruktur og, som bestemmer, hvor langt der må være mellem ladestationerne på TEN-T-netværket. Efter planen skal det være fuldt udrullet i 2030, og det kan blive udfordrende nok i sig selv.

”Vi kan allerede se nu, at det f.eks. begynder at knibe med at nå AFIR-målsætningerne rundt om i EU. Så det er fint at have ambitiøse målsætninger på det grønne område, men vi skal også huske at få håndteret og løst de omstillingsopgaver, der ligger og venter de næste par år”, lyder opfordringen fra ITD´s direktør, Stefan K. Schou og fortsætter:

“Vi skal huske, at vognmændene er omstillingsparate og gerne vil den grønne dagsorden. Lige nu er problemet bare, at de teknologier, som politikerne gerne vil have, vi skal bruge, simpelthen ikke er klar til at blive taget i brug i morgen. Derfor er er der et element af hockeystav i det her, hvor vi hænger vores hat på, at teknologien også kommer til at være tilgængelig og brugbar i årene fremover”, siger ITD´s direktør, Stefan K. Schou og fortsætter:

”Vi kan allerede se nu, at det f.eks. begynder at knibe med at nå AFIR-målsætningerne rundt om i EU. Så det er fint at have ambitiøse målsætninger på det grønne område, men vi skal også huske at få håndteret og løst de omstillingsopgaver, der ligger og venter de næste par år”, lyder opfordringen.

EU-Kommissionen er kommet frem til målet om 90% i 2040 ved at lytte til et advisory board, der har anbefalet at en reduktion bør ligge på mellem 90-95%.

Stefan K. Schou. adm. direktør, ITD International Transport Danmark
Download