Psykiatrifonden om ny undersøgelse: Vi skal skelne mellem forbigående og alvorlig mistrivsel

De unge kvinders mentale helbred er det, der især springer i øjnene i den nye undersøgelse ’Danskernes sundhed – 2023’. Mistrivslen skal opspores og afhjælpes tidligt, der skal forskes mere, og så er det vigtigt at skelne mellem den forbigående og den alvorlige mistrivsel, mener Psykiatrifonden.

Kvinde, sidder, vindue, mursten, orange
Modelfoto: Psykiatrifonden

Siden man første gang gennemførte undersøgelsen i 2010 er vi gået fra, at ti procent af befolkningen scorede lavt på den mentale helbredsskala, til 18,3 procent i 2023. Det er fortsat de unge kvinder, der har det svært: Knap 35 procent af kvinder i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred. Det er en udvikling, som Psykiatrifonden også ser i sin chatrådgivning, hvor især unge henvender sig om emner som angst, depression, mindreværd, ensomhed, selvskade og selvmordstanker.

- Vi skal gribe og bremse udviklingen
Psykiske vanskeligheder viser sig tidligt, ofte allerede i barne- eller ungealderen. Derfor er det nødvendigt at have let adgang til effektiv hjælp tæt på.
”Den hjælp er på vej i form af det lettilgængelige tilbud i alle kommuner om lettere behandling til børn og unge, der mistrives psykisk, som er vedtaget som en del af tiårsplanen for psykiatrien. Men det haster, og det understreger undersøgelsens resultater. Derfor håber jeg, at politikerne læser undersøgelsen med det blik og forstår, at det er akut, hvis vi på nogen måde skal gribe og bremse udviklingen her, som fortsætter i den forkerte retning,” siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Ved for lidt om årsager og effektiv behandling
Marianne Skjold mener desuden, at der skal forskes langt mere i årsager til udvikling af psykisk sygdom, forebyggelse og behandling.
”Hvorfor bliver en del af os psykisk syge, mens andre går fri? Hvorfor går det konstant tilbage med de unges mentale sundhed og særligt de unge kvinders? Vi ved for lidt om, hvad der forårsager mistrivsel og psykisk sygdom, og derfor også om, hvordan man bremser udviklingen og behandler dem, der bliver syge, effektivt,” siger hun.

Den nedadgående tendens i danskernes mentale helbred går igen i store dele af verden, og derfor kræver det mere end lokale danske løsninger, mener Marianne Skjold.
”Globale problemer kræver globale løsninger, så når det kommer til den fortsatte negative udvikling i danskernes mentale helbred, skal vi bruge et internationalt blik for at finde årsager og løsninger, vi kan udbrede lokalt her i Danmark.”

Nuanceret blik nødvendigt
Særligt i børne- og ungdomspsykiatrien er tilvæksten af patienter betydelig. Når vi taler om unge og psykisk mistrivsel drejer det sig ikke alene om unge, der har diagnosticerede vanskeligheder.
”Vi ved fra vores egne undersøgelser blandt unge kvinder, at mange af dem føler, at de skal toppræstere på alle livets parametre – være dygtige studerende, være gode til sport, se godt ud, have de rigtige venner, den rigtige kæreste, komme ind på den rigtige uddannelse, få det rigtige liv – for at føle sig gode nok. Det lægger et hårdt pres på dem, og det er noget af det, der skinner igennem i denne undersøgelse. Samtidig er det vigtigt at understrege, at den type af mistrivsel heldigvis ofte er forbigående. Det kan være hårdt at være i, men det går over for de fleste. I andre og færre tilfælde sætter mistrivslen sig mere fast og kræver hjælp at komme igennem. Og her skal vi adressere de forskellige problemer med de rette løsninger,” siger Marianne Skjold.

Rapporten hedder ’Danskernes Sundhed – 2023’ og er den femte kortlægning af danskernes sundhed siden 2010.

10.196 har svaret på spørgeskemaet for 2023, som er en midtvejsundersøgelse.

Undersøgelsen er lavet af forskere fra Statens Institut for Folkesundhed og udgives af Sundhedsstyrelsen.

Kvinde, sidder, vindue, mursten, orange
Modelfoto: Psykiatrifonden
Marianne Skjold, direktør i Psykiatrifonden

Find elefanten: Dronningen åbner kunstevent og roser Benthe og Ediths digte20.6.2024 16:08:03 CEST | Presseinvitation

Elefanten i rummet i form af et kunstværk af Aarhus-kunstneren Hans Krull blev afsløret af H.M. Dronning Mary ved Aarhus Øje i dag. Det markerede åbningen af sommerens kunstevent, der skal få os til at tale åbent om psykisk sygdom, Find elefanten - oplev Aarhus. To beboere fra bostedet Enghaven i Horsens læste hver et digt op for Dronningen og mødte tydelig støtte og opbakning.

Psykiatrifonden om anbefalinger: Den virkelige patients sundhedsvæsen11.6.2024 14:14:02 CEST | Pressemeddelelse

Der var spontane Yes!-råb og klapsalver i Psykiatrifonden i dag, da det viste sig, at Sundhedsstrukturkommissionen vil integrere somatik og psykiatri i de anbefalinger, der blev offentliggjort i dag: “Hvis det her går igennem, er det den bedste nyhed i årevis for mennesker med psykisk sygdom og deres familier. Det er det, vi har arbejdet for. Nu skal sundhedsvæsenet indrettes til den virkelige patient,“ siger Psykiatrifondens direktør Marianne Skjold.

Ny undersøgelse: Unge er pressede og bange for at skuffe6.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For mange unge i alderen 16 til 24 år føles livet som en ren fiasko, hvis det ikke går godt hele vejen rundt. De føler sig ofte hårdt pressede og er bange for at skuffe andre. Derfor taler mange hverken med forældre eller venner om det, der er svært. Det viser en ny undersøgelse fra Psykiatrifonden, og resultatet bekymrer: ”De dårlige følelser kan slå rod”, siger rådgivningsleder Liza Johnson.