Med Kommissionens klimaplan vil EU fortsat være en grøn supermagt

Europa-Kommissionen vil reducere EU’s samlede udledning af CO2 med 90 procent i 2040. Og det er en fornuftig trædesten på vejen mod klimaneutralitet i 2050, mener Green Power Denmark. Med planen vil EU leve op til klimaløfterne i Paris-aftalen, og det vil give de europæiske virksomheder en nødvendig sikkerhed for fremtidens investeringer.

- Det stadig varmere klima, den pressede sikkerhedssituation og de grønne virksomheders udviklingsmuligheder i Europa giver rigeligt med grunde til at sætte fart på den grønne omstilling. Derfor er jeg meget tilfreds med, at Kommissionen vil øge klimaambitionerne., siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.

- Det er også nødvendigt, hvis Europa skal være troværdig internationalt og holde de løfter, som vi har givet i forbindelse med klima-aftalen i Paris, tilføjer han.

Med en reduktion på 90 procent i 2040 vil EU levere sin del af det internationale løfte om at holde temperaturstigningen på kloden på 1,5 grader. EU har et allerede vedtaget mål om 55 procents CO2-reduktion i 2030, men Kommissionens udspil vil betyde, at EU-landene skal sætte yderligere fart på den grønne omstilling.

Det er fornuftigt, mener Green Power Denmark.

- De sidste procenter bliver langt de mest udfordrende, og vi kommer til at bruge mange kræfter i de sidste ti år frem mod 2050 for at komme i mål. Derfor skal vi nå så langt som overhovedet muligt i de næste 16 år med at omstille vores boliger, transportsektoren, industrien og landbruget, siger Kristian Jensen.

Omstillingen vil kræve enorme mængder vedvarende energi fra blandt andet vindmøller i Nordsøen. Den skal vi omdanne til brint, som industrien kan bruge i stedet for naturgas. Og så skal vi bruge brint til at producere grønne brændstoffer til skibe og fly.

- Vi kender vejen frem. Det handler om at køre hurtigt og sikkert for at komme i mål. I Danmark har vi råstoffet i form af vind, og vi har en industri, som er klar til at bidrage. Der er store muligheder, hvis vi forstår at gribe dem, siger Kristian Jensen

Et fælles europæisk klimamål på 90 procent CO2-reduktion i 2040 vil uden tvivl frisætte stærke industrielle kræfter, som kan være med til at sikre, at Europa fortsat driver den grønne udvikling.

- EU er i dag en grøn supermagt. Men det er en supermagt, som er under pres fra både øst og vest. Virksomhederne står klar med løsninger og kapital, men politikerne skal sætte en retning og skabe sikkerhed for investeringerne. Det vil de gøre med et ambitiøst europæisk klimamål, siger Kristian Jensen.

Green Power Denmark mener, at et fremtidigt dansk klimamål bør række ud over landets grænser og afspejle, at Danmark er i en fordelagtig position og kan hjælpe de øvrige lande i Europa med at nå deres klimamål. Det kan ske gennem eksport af grøn strøm, grøn brint og grønne brændstoffer.

Klimamålet i 2030 er indenfor rækkevidde, men vejen er stadig usikker30.4.2024 12:52:00 CEST | Pressemeddelelse

Vejen mod 2030-målet er blevet betragteligt kortere. Klimaministeret vurderer, at den såkaldte CO2-manko er nede på 1,5 millioner tons i 2030. Samtidig viser klimafremskrivningen, at el-og fjernvarmesektoren bliver den første sektor uden udledninger. Der er faktisk udsigt til negative udledninger på 0,3 tons CO2. Men selvom vejen er blevet noget kortere, er den stadig forbundet med store risici. Derfor er det vigtigt med en fokuseret indsat for at få elektrificeret det fossile energiforbrug, mener Green Power Denmark.

Udbud af havvindmøller skaber enorme muligheder for Danmark, hvis det bliver en succes22.4.2024 07:02:48 CEST | Pressemeddelelse

Udbuddet af havvindmølleparker, som begynder i dag, kan mere end tredoble kapaciteten af vindmøller på havet. Det er et enormt udbud, som skal blive en succes, hvis vi skal nå vores klimamål og skabe værdi til Danmark i form af vækst og grønne arbejdspladser, mener Green Power Denmark. Udbuddet er ikke bare det største nogensinde – det ser også ud til at blive det mest komplicerede nogensinde for de virksomheder, som skal byde.