Konkurrence skal kåre Danmarks nye grundlovssang

Sangens Hus, Højskolerne og DR udskriver en sangkonkurrence i anledning af 175-året for Grundloven. Vindersangen vil indgå i DR’s grundlovsfejring og blive sunget ved åbningen af Folkemødet på Bornholm.

Hvem kan skrive Danmarks nye grundlovssang? Det vil vise sig, når vinderen af en ny sangkonkurrence kåres i maj. Ard Jongsma/Sangens Hus

Hvis Grundloven skulle hyldes med en sang, hvordan skulle teksten og melodien så lyde? Det får danskerne nu mulighed for at give deres bud på. I dag udskriver Sangens Hus, Højskolerne og DR nemlig en konkurrence om at lave en ny fællessang, der lægger vægt på Grundlovens værdier i det 21. århundrede.

Det sker i anledning af, at det i år er 175 år siden, at Fredrik 7. underskrev Danmarks første grundlov, som markerede overgangen fra enevælde til demokrati.

Grundlovens sprog og indhold bærer præg af den tid, som den er skrevet i. Den nye fællessang skal derfor i et nutidigt sprog beskrive værdierne, der er forankret i vores grundlov, og hvad de betyder for os i dag, siger Lisbeth Trinskjær, der er formand for Højskolerne.

”Når nye fællessange kommer til, dokumenterer vi tiden. Når verden forandrer sig, gør sangene det også. Den danske sangskat følger med folket, og den skal sætte ord på det liv, vi lever med hinanden,” siger hun.

Skal appellere til fremtidens generationer
Vindersangen vil blive udvalgt at en jury, som lægger vægt på litterær kvalitet og på en iørefaldende og sangbar melodi.

Ifølge Elsebeth Gerner Nielsen, der er direktør i Sangens Hus, er det også vigtigt, at sangens tekst og melodi appellerer til fremtidens generationer, da det er dem, der skal sikre og leve demokratiet i fremtiden.

”Håbet er, at sangen med tiden kan synge sig ind i den danske sangskat, blive en del af historien, men også revitalisere Grundloven og vores forestilling om, hvad ytringsfrihed for eksempel er og ikke er”, siger Elsebeth Gerner Nielsen, direktør i Sangens Hus.

Vindersangen vil blive udpeget i maj og indgå i DR’s dækning af jubilæet for Grundloven. Den vil også blive sunget til åbningen af Folkemødet på Bornholm i juni. Derudover arbejdes der på, at den vil blive sunget i forbindelse med grundlovsfejringen i Folketinget.

Vindersangen kåres af en jury bestående af:

Lea Wierød Borcak, fællessangsforsker
Mathias Hammer, pianist og radiovært på DR
Trine Heide, kulturproducent
Rasmus Skov Borring, pianist og redaktør for Forlaget Højskolerne
Amina Elmi, forfatter

Konkurrencekriterier

• Deadline for at indsende en færdig grundlovssang er tirsdag d. 2. april kl. 12.00 på forlaget@ffd.dk
  • Node fremsendes med melodi/becifring og tekst samt en indspillet lydfil.
    Lydfilen skal være i god kvalitet, så tekst og melodi fremstår tydeligt.
  • Der lægges i udvælgelsen vægt på litterær kvalitet samt en iørefaldende og sangbar melodi. Bidraget må gerne udfordre fællessangens traditionelle rammesætning både i tekst og melodi.
  • Der er en pengepræmie på 15.000 kr. til forfatter og 15.000 kr. til komponist. Er der flere bidragsydere deles præmien.
  • Vindersangen udpeges primo maj.

Er der spørgsmål til konkurrencekriterierne eller fra pressen, kan du kontakte Rasmus Skov Borring på rsb@ffd.dk

Vindersangen kåres af en jury bestående af pianist og radiovært på DR Mathias Hammer, kulturproducent Trine Heide, forfatter Amina Elmi, pianist og redaktør for Forlaget Højskolerne Rasmus Skov Borring og fællessangsforsker Lea Wierød Borcak.