Coor

Kontorets indretning påvirker medarbejdernes trivsel

Del
"Jeg har længe været overbevist om, at mentalt og fysisk velvære er nøglen til et effektivt arbejdsliv", siger  AnnaCarin Grandin, administrerende direktør i Coor.
"Jeg har længe været overbevist om, at mentalt og fysisk velvære er nøglen til et effektivt arbejdsliv", siger AnnaCarin Grandin, administrerende direktør i Coor.

Mental sundhed og trivsel er de områder, som nordiske virksomheder finder vigtigst at fokusere på i de kommende år, ifølge Coors rapport Join the Workplace Revolution for 2023.

"Jeg har længe været overbevist om, at mentalt og fysisk velvære er nøglen til et effektivt arbejdsliv. Lederne har en vigtig rolle at spille ved at omsætte ord til handling, siger AnnaCarin Grandin, administrerende direktør i Coor.

Medarbejderne sætter mental trivsel øverst på dagsordenen i det kommende år. Pandemien, social isolation, krig tæt på vores grænser og hårdere økonomiske forhold har fremhævet disse problemer. Kontorløsninger kan indebære at skabe rolige rum til restitution og fokuseret arbejde, reducerede støjniveauer og sunde madmuligheder samt at have en virksomhedskultur, der tilskynder til regelmæssige pauser.

"Men det er ikke nok at sige, at mental sundhed er vigtig. Arbejdsgivere spiller en nøglerolle ved at foregå med et godt eksempel og skabe en kultur, der skaber psykologisk tryghed," fortsætter AnnaCarin Grandin.

I de senere år har nordiske virksomheder forsøgt at finde en ny model for hybridarbejde og design af fremtidens arbejdspladser. Coors rapport viser, at de fleste virksomheder er kommet videre fra den "eksperimentelle fase", der begyndte under pandemien, og nu har indført klare retningslinjer for hybridarbejde, og hvornår medarbejderne forventes at være på kontoret. Op til 20% af virksomhederne kræver i dag, at deres medarbejdere arbejder på kontoret på fuld tid, mens 40% har indført et bestemt antal dage hver uge. Coor-rapporten viser også, at 40% af medarbejderne ville overveje at skifte arbejdsgiver, hvis de ikke tilbydes fleksibilitet og mulighed for selv at bestemme, hvor de arbejder. 7 ud af 10 virksomheder har dog problemer med at tiltrække medarbejdere tilbage til kontoret, hvilket er en stigning i forhold til året før.

"Hybride arbejdsmodeller er kommet for at blive, og jeg tror på, at en kultur med klare retningslinjer og fortsat fleksibilitet er nøglefaktorer i dette. Samtidig skal virksomhederne skabe kontorer, hvor medarbejderne vælger at bruge deres tid, fordi de har lyst," forklarer AnnaCarin Grandin.

Knald eller fald for kontoret

I dette års rapport angiver hver tredje medarbejder, at de vil overveje at skifte job, medmindre kontormiljøet forbedres.

" Det overraskede mig i betragtning af den seneste udvikling i det økonomiske klima. Det viser tydeligt, at kontormiljøet nu er et knald-eller-fald spørgsmål for nordiske virksomheder, og derfor er det et positivt signal, at hele 77% af arbejdsgiverne angiver, at de vil fokusere på at udvikle kontorerne i de kommende år," fortsætter AnnaCarin Grandin.

Kontoret spiller også en endnu afgørende rolle i forhold til at etablere og afspejle virksomhedskulturen og tiltrække nye talenter.

"Når du går ind på et kontor, skal du hurtigt få en fornemmelse af, hvilken slags virksomhed du går ind i."

Muligheder for at arbejde uforstyrret

Efter pandemien har der været en tendens til at reducere antallet af skriveborde til fordel for rum, der tilskynder til kreativitet og samarbejde. Rapporten viser dog, at mange medarbejdere føler, at denne tendens er gået for vidt. En fjerdedel af medarbejderne angav reducerede støjniveauer som den ændring, der mest sandsynligt ville få dem tilbage til kontoret. Næsten lige så mange angav, at forbedret adgang til rum, der var specielt tilpasset fokuseret arbejde, var den ændring, de søgte.

"Jeg har længe været overbevist om, at fremtidens kontor ville være baseret på vores menneskelige behov for social interaktion. Men nu ser vi også vigtigheden af at kunne fokusere. Rapporten viser, at det er det, medarbejderne gerne vil have mere af på kontoret," forklarer AnnaCarin Grandin.

Servicer er nøglen til oplevelsen

Servicer spiller også en central rolle i at skabe kontorer, som medarbejderne vælger at bruge deres tid på. Dette handler ikke kun om at levere attraktive og passende arbejdspladser, men også om at skabe en mere holistisk oplevelse, hvor serviceydelser og forskellige efterspurgte tilbud spiller en nøglerolle.

"I undersøgelsen angiver medarbejderne, at mad og drikke er nogle af de services, der kan få dem tilbage til kontoret. Muligheden for at få et veltilberedt måltid i modsætning til den ofte sparsomme frokost på hjemmekontoret eller god kaffe lavet af en barista er eksempler på services, der booster arbejdsdagen," fortsætter AnnaCarin Grandin. Det moderne kontor er fleksibelt, tilpasset hybridarbejde og baseret på medarbejdernes behov og har lige fokus på fysisk og psykisk velvære.

"Kontoret vil fortsat være et sted, vi tager hen for at socialisere, arbejde fokuseret og smalltalke over en kop kaffe. Jeg er overbevist om, at kontoret fortsat vil være stedet, hvor virksomheder bygges, nye ideer fødes og livslange venskaber udvikles," slutter AnnaCarin Grandin.

Rapporten kan downloades her: https://www.coor.dk/tema/fremtidens-arbejdsplads/join-the-workplace-revolution/

Kontakter

Helle Hvidt Wallentin
Chef for Kommunikation og Marketing
Helle.Wallentin@Coor.com
61 95 31 20

Billeder

Om Coor:

Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Ved at udføre, lede, udvikle og effektivisere kundernes servicevirksomheder, understøtter Coor kundernes kerneforretning samt skaber merværdi over tid. Coor vil skabe Nordens bedste arbejdspladser med den højeste trivsel og sundhed. Vi bestræber os på at sammensætte de bedste teams og serviceløsninger, så vores kunder kan fokusere på det, de gør bedst. I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der mere end 10.000 medarbejdere ansat, hvor de ca. 4.000 er ansat i Danmark. Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.

Følg pressemeddelelser fra Coor

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coor

FOOD by Coor skal tanke elbilisternes maver op på Clevers lynladestationer13.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Clever har udviklet et nyt cafékoncept til sine lynladestationer, hvor FOOD by Coor – Coor´s stærke kantinedivision – nu skal hjælpe med at udfordre vejkantens traditionelle måltider. Ingredienser som æblekompot og pisket smør til morgenbollen, sammen med bæredygtig kvalitetskaffe, skal få elbilisternes tænder til at løbe i vand og skabe en meningsfuld pause. Første café med det nye koncept åbner i september på Clevers nye ladestation i Aabenraa.

Forlænget Coor-partnerskab skal styrke den daglige drift og bæredygtighed i MAN Energy Solutions2.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Stærkt samarbejde, stabil drift med høj kvalitet og fælles strategisk fokus på bæredygtighed gør, at MAN Energy Solutions og Coor nu forlænger partnerskabet frem til 2028. Siden 2018 har Coor været MAN Energy Solutions IFM-partner. Nu er de to virksomheder blevet enige om at forlænge samarbejdet i yderligere fem år. Den nye aftale løber frem til sensommeren 2028 og inkluderer løsninger på alt fra reception og kantine til vedligeholdelse af bygninger, udearealer og affaldshåndtering på Man Energy Solutions’ seks danske sites. Udover at servicere 82.500 kvm skal Coor yde rådgivning i forhold til at optimere driften og udvikle den fælles ambition om at skabe flere bæredygtige alternativer i hverdagen. ”Vi har et stærkt partnerskab med Coor på alle vores lokationer og en klar, fælles interesse om at lykkes. Derudover har Coor været med til at sikre en god og stabil drift af høj kvalitet. Derfor faldt det os helt naturligt at fortsætte kontrakten,” siger Peter Jacobsen, facility manager, MA

Coor udvider samarbejdet med TOPSOE31.1.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Coor´s IFM-aftale med TOPSOE er blevet udvidet. Aftalen rummer pt. serviceydelser inden for rengøring, kantine og reception. Men d. 1.1. 2024 overtog Coor også et antal ejendomsfunktionærer, som arbejder med post, pakker og lager. Coor har desuden fået en option på 1 + 1 år på kontrakten. Kontrakten løber i forvejen til udgangen af 2025, så det er derefter, at Coor og TOPSOE kan fortsætte og udvide samarbejdet. Kontrakten er et stærkt eksempel på, hvad Coor kan, når vi starter single-service kontrakter op, fortæller Line Pilgaard Caspers, Kontraktdirektør, IFM: - Det gode samarbejde betyder, at vi over tid har udvidet kontrakten fra en kantinekontrakt til en fuld IFM-kontrakt. Vi har sammen med vores gode kunde altid haft et strategisk fokus på, hvordan vi bedst kan gøre en forskel for dem i hverdagen, og det bliver vi ved med i det udvidede samarbejde. Kantinen nytænkt fra A til Z af FOOD by Coor og TOPSOE Coor skal desuden renovere en af kantinerne hos TOPSOE og nytænke menuen. Coor

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye