Aspergers og depression ingen hindring for ung Herlev-kokkespire

Man kan godt forene to psykiske diagnoser med et godt arbejdsliv. Mød 23-årige Thomas Maagaard, som via virksomhedspraktik og ansættelse hos Coor fandt vej til en spirende karriere som kok.
Det er det store smil og hjælpsomheden, som kendetegner den Thomas, som de ansatte hos Coor i Herlev kender. Men bag smilet gemmer sig en historie om livet på bistand og to diagnoser, der kunne have sendt en ung mand til tælling:
-For et par år siden stoppede jeg som ansat på Burger King på grund af stress. Det blev til to hårde år hjemme på bistand, hvor jeg fik konstateret depression og aspergers. Jeg lukkede mig inde, spillede computer og kunne ikke lide at være sammen med mennesker.
Men heldet vendte for Thomas. For i dialog med Herlev Kommunes jobcenter fandt Thomas ud af, at han skulle i virksomhedspraktik i kantinen hos Coor i Herlev:
-Mathias, vores køkkenchef i kantinen, tog imod mig med åbne arme. Jobbet blev tilpasset mig, og der var tid til en snak, når det var nødvendigt. Det betød, at min praktik hen over et par måneder blev til en fastansættelse i et ordinært job. Det er fantastisk, at jeg har fået et arbejdsliv i et køkken, som jeg har drømt om.
Næste skridt for Thomas er at få læreplads som kok – en aftale, der nu pr. 1.10 er på plads hos Coor.
Herlev helt i top til at få borgere i uddannelse og job
Fra Herlev Kommunes side arbejder man hårdt på, at netop de unge får et godt forløb, og samarbejdet med virksomhederne betyder meget for at få succes, siger Birgitte Kjeldsen, centerchef i Herlev Kommunes Center for Job, Uddannelse og Borgerservice
-Ungeindsatsen er rigtig vigtig for os i jobcenteret, og SSP-medarbejdere, sagsbehandlere og støttepersoner er klar til at hjælpe. I jobbutikken hjælper vi med kontakten til de lokale virksomheder – og eksemplet med Thomas viser, at det virker. I Rigsrevisionens seneste opgørelse er vi også det fjerde mest effektive jobcenter til at få borgerne i uddannelse og job. Og den position har vi blandt andet opnået ved tæt samarbejde og sparring med erhvervslivet.
Ledige bliver værdifuld arbejdskraft hos Coor
I Coor er der altid borgere fra forskellige kommuner i praktik og arbejdsprøvning. Hele 20 procent af de ansatte i servicebranchen kommer fra overførselsindkomst – og hos Coor oplever man, at de skaber værdi, fortæller Ulla Amtoft, HR-direktør i Coor:
-Vi får fantastisk dygtige medarbejdere, der er dedikerede og ansvarlige og ansat hos os i lang tid. Desuden er vi glade for at tage det samfundsansvar, som det er, at give borgere en ny chance på arbejdsmarkedet.
Kontakt
Kommunikationschef Helle Hvidt Wallentin 61 95 31 20.
Nøgleord
Kontakter
Helle Hvidt Wallentin
Chef for Kommunikation og Marketing
Helle.Wallentin@Coor.com
61 95 31 20
Vedhæftede filer
Om Coor:
Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Ved at udføre, lede, udvikle og effektivisere kundernes servicevirksomheder, understøtter Coor kundernes kerneforretning samt skaber merværdi over tid. Coor vil skabe Nordens bedste arbejdspladser med den højeste trivsel og sundhed. Vi bestræber os på at sammensætte de bedste teams og serviceløsninger, så vores kunder kan fokusere på det, de gør bedst. I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der mere end 10.000 medarbejdere ansat, hvor de ca. 4.000 er ansat i Danmark. Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.
Følg pressemeddelelser fra Coor
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coor
Coor og Niam indgår femårig FM-kontrakt om serviceleverancer i Copenhagen Towers24.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lejerbehov samt øget bæredygtighed og digitalisering er nogle af kodeordene i det nye samarbejde mellem Niam, ledende nordisk ejedomsforvalter, og servicegiganten Coor. Kontrakten starter op d. 1. marts, hvor Coor skal levere ejendomsdrift, bygningsvedligehold, kantineordning, experience center og reception, vagtordning og waste management i Copenhagen Towers.
Ny administrerende direktør til Coor Danmark14.2.2025 11:07:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en grundig rekrutteringsproces har bestyrelsen valgt en ny direktør for Coor Danmark: Peter Hasbak bliver fra 1. august 2025 ny administrerende direktør for Coor Danmark. Peter Hasbak kommer fra Elis Danmark A/S, hvor han har været CEO siden 2022. Han afløser interim administrerende direktør Toke Platz.
Coor forlænger nordisk IFM-aftale med PostNord10.1.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coor forlænger nordisk IFM-aftale med PostNord. Kontrakten har en årlig værdi på ca. DKK 100 mio. Kontrakten løber i en periode på to år og indeholder en option på at forlænge den med yderligere to år.
COOR genvinder stor Cleaning- kontrakt med Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien, Aabenraa25.10.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Coor og Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien, Aabenraa, fortsætter det stærke partnerskab, som blev skabt for 14 år siden. Fra 1. februar 2025 har Coor kontrakten i yderligere 6 år med mulighed for 2 års forlængelse.
Ændringer i Coors ledelse4.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jørgen Utzon, administrerende direktør for Coor i Danmark, har valgt at forlade Coor efter mere end 20 år i virksomheden. Jørgen Utzon erstattes i en interim rolle internt af Toke Platz, hvis nuværende roller i Coor i Danmark er Chief Commercial Officer og Direktør for IFM-organisationen. Der er igangsat en rekrutteringsproces for at finde en permanent afløser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum