35.000 QR-koder effektiviserer driften på 220 politistationer

Intelligent ejendomsdrift skyder frem med ekspresfart, og dansk politi er blandt frontløberne. 14.000 ansatte fordelt på 220 politistationer over hele landet indberetter dagligt fejl på bygninger og materialer via QR-koder og deres smartphone eller tablet
Rigspolitiet har som de første herhjemme storskala-implementeret QR-koder som led i en klar strategi om at kvalitets- og serviceoptimere politistationerne og materiellet. Digitaliseringen er sket i tæt samarbejde med Facility Management-leverandøren Coor, som har stor erfaring fra det nordiske marked med optimering af ejendomsdriften.
Fra gule sedler til QR-koder
Fejl på kopimaskinen, løbende toiletter, rengøring af detentionerne. Der sker mange store og små driftsforstyrrelser på en politistation hver eneste dag. Tidligere blev der enten lagt gule sedler eller de ansatte skulle logge ind på en serviceportal, hvor de skulle beskrive fejl og f.eks. forklare, hvilken bygning eller rum problemet drejede sig om. Alt sammen indberetninger, der tog kostbar tid fra det daglige og egentlige politiarbejde.
Nu er 35.000 QR-koder blevet en del af hverdagen hos politiets ansatte, der langt lettere end tidligere kan indberette store og små fejl og mangler på deres smartphones eller tablets.
- Det begynder virkelig at vinde indpas hos de ansatte nu. Der er flere og flere, der går væk fra serviceportalen og over til QR-koderne. Det tager blot få sekunder at indberette en sag eller foretage en bestilling med mobilen, bl.a. også fordi vi har pre-installerede standardbeskeder, forklarer Lisa Stjernqvist, der er chefkonsulent i Kontraktstyring under Center for Facillity Management i Rigspolitiet.
Tidsbesparende og reducerer misforståelser
Quick Response-konceptet går ud på, at samtlige genstande, bygninger og rum tildeles en unik QR-kode. Via en smartphone eller tablet scanner medarbejderen QR-koden på f.eks. toilettet og indberetter herefter servicehenvendelsen i menuen. Sagen lander direkte i Coors driftscenter, der med det samme kan se, hvilket lokale eller materiale, det drejer sig om.
- Håndtering af servicehenvendelser bliver langt mere effektivt, når der tildeles et unikt ID til alle genstande, rum og faciliteter. En genstands placering og type er indeholdt i den unikke QR-kode, som minimerer risikoen for misforståelser. Samtidig minimeres gennemløbstiden fra rapportering af problemet til afhjælpning, forklarer kontraktchef hos Coor for politiet i Jylland og Fyn, Dennis Abildgaard Jørgensen.
Han påpeger, at servicehenvendelser fra brugerne sammenholdt med Coors runderinger i bygningerne giver en langt mere effektiv og kvalitetssikret ejendomsdrift. Coor modtager ca. 700 indmeldinger hver måned fra de 220 politistationer. Her sikrerQR-koden, at alle opgaver håndteres effektivt, og at ingen opgaver mistes undervejs fra indmelding til udførelse.
Intelligent ejendomsdrift vinder frem
Coor har ansvar for op mod 20 mio. kvadratmeter i hele Norden. Ved at kombinere avanceret sensorteknologi, QR-koder og monitoreringsløsninger med datadrevne processer leverer Coor intelligent ejendomsdrift og energioptimering til en række offentlige og private virksomheder. Udover politiet har Coor Danmark også leveret QR-kodeløsningen til bl.a. VELUX, Falck, Pandora, SDC m.fl.
- Intelligente systemer i ejendomsdriften vinder frem både i offentlige og private bygninger, ikke mindst fordi både de økonomiske og administrative fordele effektivt kan dokumenteres ved hjælp af data og resultater. Derfor har vi investeret massivt i teknologi og bruger vores erfaringer til at udvikle koncepter og løsninger, der optimerer resultaterne hos hver enkelt kunde, siger Dennis Abildgaard Jørgensen.
Om Coor SmartResponse
- Tildeling af unikke QR-koder på genstande og faciliteter
- Med en smartphone eller tablet med en QR-reader åbner QR-koden en onlineformular til indberetning af en servicehenvendelse
- Ved at indtaste ens mailadresse i onlineformularen modtages der besked, når fejlen er afhjulpet eller bestillingen udført
- Servicehenvendelsen modtages direkte i Coors system med henblik på hurtig planlægning og afhjælpning
- Læs mere om Coor SmartResponse
Yderligere oplysninger:
Kontraktchef hos Coor for politiet Jylland og Fyn, Dennis Abildgaard Jørgensen, mail dennis.jorgensen@coor.com, tlf. 60 29 88 98
Kontakter
Helle Hvidt Wallentin
Chef for Kommunikation og Marketing
Helle.Wallentin@Coor.com
61 95 31 20
Billeder
Links
Om Coor:
Coor er en ledende nordisk facility management-leverandør, både inden for integrerede og komplekse serviceløsninger (IFM) og single services. Ved at udføre, lede, udvikle og effektivisere kundernes servicevirksomheder, understøtter Coor kundernes kerneforretning samt skaber merværdi over tid. Coor vil skabe Nordens bedste arbejdspladser med den højeste trivsel og sundhed. Vi bestræber os på at sammensætte de bedste teams og serviceløsninger, så vores kunder kan fokusere på det, de gør bedst. I Danmark servicerer Coor dagligt over 30.000 servicebrugere rundt i hele Danmark. I Coor koncernen er der mere end 10.000 medarbejdere ansat, hvor de ca. 4.000 er ansat i Danmark. Coor er børsnoteret på Nasdaq Stockholm. Læs mere på coor.dk.
Følg pressemeddelelser fra Coor
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coor
Coor og Niam indgår femårig FM-kontrakt om serviceleverancer i Copenhagen Towers24.2.2025 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Lejerbehov samt øget bæredygtighed og digitalisering er nogle af kodeordene i det nye samarbejde mellem Niam, ledende nordisk ejedomsforvalter, og servicegiganten Coor. Kontrakten starter op d. 1. marts, hvor Coor skal levere ejendomsdrift, bygningsvedligehold, kantineordning, experience center og reception, vagtordning og waste management i Copenhagen Towers.
Ny administrerende direktør til Coor Danmark14.2.2025 11:07:00 CET | Pressemeddelelse
Efter en grundig rekrutteringsproces har bestyrelsen valgt en ny direktør for Coor Danmark: Peter Hasbak bliver fra 1. august 2025 ny administrerende direktør for Coor Danmark. Peter Hasbak kommer fra Elis Danmark A/S, hvor han har været CEO siden 2022. Han afløser interim administrerende direktør Toke Platz.
Coor forlænger nordisk IFM-aftale med PostNord10.1.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Coor forlænger nordisk IFM-aftale med PostNord. Kontrakten har en årlig værdi på ca. DKK 100 mio. Kontrakten løber i en periode på to år og indeholder en option på at forlænge den med yderligere to år.
COOR genvinder stor Cleaning- kontrakt med Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien, Aabenraa25.10.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Coor og Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien, Aabenraa, fortsætter det stærke partnerskab, som blev skabt for 14 år siden. Fra 1. februar 2025 har Coor kontrakten i yderligere 6 år med mulighed for 2 års forlængelse.
Ændringer i Coors ledelse4.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Jørgen Utzon, administrerende direktør for Coor i Danmark, har valgt at forlade Coor efter mere end 20 år i virksomheden. Jørgen Utzon erstattes i en interim rolle internt af Toke Platz, hvis nuværende roller i Coor i Danmark er Chief Commercial Officer og Direktør for IFM-organisationen. Der er igangsat en rekrutteringsproces for at finde en permanent afløser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum