Børneroman: Ester Lemlæster og Alberte Smerte er tilbage

Ni-årige Ester kæmper lidt med at finde modet til at gøre vilde ting, selv om hun er blevet til Ester Lemlæster, der sammen med sin bedste veninde Alberte Smerte har været på jagt efter et lig i Fælledparken. I Jonas Kleinschmidts nye bog om veninderne er de på spøgelsesjagt på Assistensen.

Ester Lemlæster leder efter spøgelser på Assistensen sammen med Alberte Smerte

Det er weekend og sammen med sin far er Ester på vej til bageren efter morgenbrød, da hun pludselig bliver væk på Assistens Kirkegård og møder en meget mystisk dame med en Netto-pose i hånden, der påstår, at hun kan tale med spøgelser. Ester, der jo egentlig er blevet til den modige Ester Lemlæster, er ikke helt så frygtløs lige i det øjeblik, men hendes frygtløse veninde Alberte Smerte bliver straks fyr og flamme, da Ester fortæller hende om oplevelsen. Det er jo en oplagt mulighed for at kaste sig ud i en spændende og ret uhyggelig spøgelsesjagt …

Jonas Kleinschmidts børneromaner om Ester og Alberte handler om ægte venskab – og om at finde det mod og den styrke, man ikke troede, man havde. Ester Lemlæster og spøgelsesjagten på Assistensen er en bog om himmel og jord og det midtimellem – og om at lære at bruge sin sjette sans.

Serien om Ester Lemlæster og Alberte Smerte er en sjov – og lidt uhyggelig – serie for børn fra omkring 6 år og op. Den er velegnet til højtlæsning for dem, der ikke har knækket læsekoden selv, mens det lidt større børn selv kan læse børneromanen, der er delt ind i korte kapitler. Lasse Bekker Weinreich har lavet de skønne illustrationer, der er med til at underbygge historien.

Jonas Kleinschmidt er forfatter til de anmelderroste ungdomsromaner Drengene, Dig & mig & Zlatan og Englene over København, samt billedbøgerne Mammut og Når de små søde børn sover. Og de to børneromaner om Ester Lemlæster.

Fakta:
Titel: Ester Lemlæster og spøgelsesjagten på Assistensen
Forfatter: Jonas Kleinschmidt
Illustrator: Lasse B. Weinreich
Udgivelsesdato: 8. februar 2024

Forsiden til Ester Lemlæster og spøgelsesjagten på Assistensen er illustreret af Lasse B. Weinreich
Forfatter Jonas Kleinschmidt har ladet sig inspirere af børnefamilielivet i de københavnske lejligheder i sine børneromaner om Ester og Alberte, der denne gang tager på spøgelsesjagt på Assistensen.

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.