Lilian Munk Rösing er betaget af Friedrichs farver

I år markeres 250-året for den tyske landskabsmaler Caspar David Friedrichs fødsel med en stor og anmelderrost udstilling af hans værker i Hamburger Kunsthalle. Lilian Munk Rösing har længe været dybt fascineret af farverne og rummene i hans malerier, og nu er hun aktuel med bogen Friedrichs farver, der kaster et nyt blik på romantikkens store malers værker.

Forsiden til Lilian Munk Rösings bog "Freidrichs farver"

”Der er skrevet meget om Friedrich, men forbavsende lidt om de sanselige og koloristiske kvaliteter ved hans malerier. Det er dem jeg med denne bog ønsker at udforske, i en essayistisk prosa der kombinerer værkanalyse, biografi og eksistentielle refleksioner, i stil med min bog Anna Anchers rum,” fortæller Lilian Munk Rösing, der tilbage i sommeren 2010 stod foran maleriet Frau am Fenster / Kvinde ved vinduet på nationalgalleriet i Berlin og fik det beskrevet i audioguiden. Men Lilian Munk Rösing så noget andet, end guiden fortalte. Hun så ikke en religiøs længsel ud af denne verden, men en fryd ved denne verdens farver og materier. I Friedrichs farver, der indeholder reproduktioner i høj kvalitet af mange af Friedrichs værker, har Lilian Munk Rösing fokus på de stærke sanselige oplevelser, som malerierne giver, frem for de allegoriske tolkninger, der ellers fylder meget i forskningslitteraturen om Friedrich. Hans landskaber fremstiller naturen som noget overvældende, der overskrider det menneskelige perspektiv, hvilket giver dem økokritisk aktualitet. I samtiden skrev en forfatter, at når man står foran et maleri af Friedrich, er det som om, man har fået revet øjenlågene af.

Caspar David Friedrich blev født i 1774 i Greifswald i det nordøstlige Tyskland. Kysten nær hans barndomsby og skibene i dens havn er motiver, der ofte findes i hans malerier. Som tyveårig drog han til København, hvor han studerede ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og fandt inspiration i Jens Juels landskabsmalerier og områderne ved Sorgenfri og Klampenborg.

Som Friedrich blev inspireret af andre, så blev han også selv en inspirationskilde for malere som Eckersberg og Lundbye.

Der Wanderer über dem Nebelmeer / Vandreren over tågehavet er et af hans mest berømte billeder, der ofte bruges til at introducere danske elever til romantikken. I dag hænger nogle af Friedrichs bedste billeder i Hamburg og Berlin, når de ikke er lånt ud til den store udstilling i Hamburger Kunsthalle, der kan ses frem til d. 1. april.

Lilian Munk Rösing er forfatter, litteraturkritiker ved Politiken og litteraturlektor ved Københavns Universitet. Blandt hendes tidligere udgivelser er kunstbogen Anna Anchers rum (Gyldendal 2018). Ud over kunst og litteratur er hun også interesseret i håndarbejde og har skrevet forord til strikdesigner Ditte Larsens bøger Anna Ancher på pindene (Turbine 2020) og Friedrich på pindene, der udkommer samme dag som Friedrichs farver ligeledes på forlaget Turbine.

Fakta:

Friedrichs farver
Forfatter: Lilian Munk Rösing
Grafisk tilrettelæggelse: Jeanne Betak
Udgivelsesdato: 9. februar 2024

Friedrichs malerie "Frau am Fenster" / "Kvinde ved vinduet" pryder forsiden af Lilian Munk Rösings bog om kunstnerens farver

Om Turbine Forlaget

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.