Vejdirektoratet

E20-projekt mellem Korsør og Vemmelev går ind i ny fase

Del

Der skal bygges nødspor på motorvejsstrækningen mellem Korsør og Vemmelev, og derfor går Vejdirektoratet nu i gang med at lave en miljøkonsekvensvurdering af projektet. Den skal belyse, hvad der skal bygges og projektets påvirkning af miljø og natur. Der bliver afholdt informationsmøde tirsdag 20. februar.

Den røde linje markerer den strækning, der skal opgraderes. Kort: Vejdirektoratet
Den røde linje markerer den strækning, der skal opgraderes. Kort: Vejdirektoratet

I den politiske aftale Infrastrukturplan 2035 blev der afsat midler til at opgradere E20 Vestmotorvejen mellem Korsør og Vemmelev med et nødspor, så der bliver skabt bedre fremkommelighed for eksempelvis redningskøretøjer i forbindelse med hændelser.

Men før anlægsarbejdet kan begynde i 2026, som det er planlagt til, skal der først udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering af projektet. Det arbejde går Vejdirektoratet i gang med nu.

Formålet med miljøkonsekvensvurderingen er at undersøge, hvordan nødsporene kan anlægges, og hvordan projektet vil påvirke beboerne i området, landskabet og dyrelivet, trafikken, kulturarv og meget andet. Vejdirektoratet undersøger også, hvor meget det vil koste at anlægge vejen, og hvilke samfundsøkonomiske gevinster det vil medføre.

Som en del af undersøgelsen vil der ud over at undersøge, hvordan der kan etableres nødspor, også skulle ske en tilpasning af de eksisterende rampeanlæg, afvandingsforhold og bassiner.

Der er i dag flere steder langs motorvejsstrækningen, hvor der er stærkt støjbelastede boliger, herunder lokaliteterne ved Svenstrup og Tjæreby, hvor der i dag ikke er støjafskærmning. Udbygningen kan give anledning til ændret støj, både i forhold til støjforhold under anlægsarbejdet, og når motorvejsstrækningen er opgraderet. Dette vil derfor blive undersøgt i projektet. Baseret på undersøgelserne af støjforholdene vil det blive vurderet, i hvilket omfang der bør indgå støjreducerende foranstaltninger i projektet.

Når miljøkonsekvensvurderingen er færdig ved årsskiftet 2024-25, vil der blive afholdt en offentlig høring og i den forbindelse også et borgermøde. Når høringen er afsluttet, skal der vedtages en anlægslov, og herefter vil de mere detaljerede forberedelser til at bygge projektet gå i gang. Dette sker formentlig i 2026, og der går herefter omkring 4 år, før projektet kan stå færdigt.

Informationsmøde

Der afholdes informationsmøde tirsdag 20. februar kl. 17.00-19.00. Inden mødet vil der være mulighed for at komme i dialog med fagfolk fra Vejdirektoratet fra kl. 16.00-17.00.

Mødet afholdes i Tårnborg Forsamlingshus, Frølundevej 50, 4220 Korsør.

Her kan du høre mere om, hvad Vejdirektoratet arbejder med at undersøge i forbindelse med den igangværende skitseprojektering og miljøkonsekvensvurdering, ligesom der er mulighed for at stille spørgsmål til medarbejdere fra Vejdirektoratet.

Nøgleord

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Presseinvitation: Vejdirektoratet præsenterer årets vejprojekter for 5,5 mia. kroner26.2.2024 09:00:00 CET | Presseinvitation

Onsdag den 6. marts deltager omkring 240 entreprenører i Vejdirektoratets Leverandørdag i Middelfart for at blive klogere på de kommende projekter. Vejdirektoratet har inviteret branchen for at fortælle om de mange nye projekter, og hvilke opgaver projekterne kaster af sig, som branchen kan byde på. Formålet er at sikre, at udbudsprocessen går så smidigt som muligt, så både leverandørbranchen og Vejdirektoratet sparer tid og dermed penge.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye