Jammerbugt Kommune er Årets Ungdomskommune 2024

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd uddeler prisen som Årets Ungdomskommune 2024 til Jammerbugt Kommune. Dommerpanelet tildeler kommunen prisen for at arbejde målrettet med ungeinddragelse. Jammerbugt kommune har formået både at give unge reel indflydelse på politiske beslutninger, samtidig med at man har sørget for at klæde unge ordentligt på til at deltage i de politiske processer.

Jammerbugt Kommune vinder titlen som Årets Ungdomskommune 2024 af DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd. Organisationen uddeler prisen, som har eksisteret siden 2006, til den kommune, der gør en helt særlig indsats for det gode ungdomsliv.

Dommerpanelet lægger vægt på, at Jammerbugt Kommune gennem en årrække ikke kun inddrager unge i politiske beslutninger men også klæder unge på til at deltage i de demokratiske processer og dermed gør det lettere for unge at få reel indflydelse. Dette sker eksempelvis ved, at kommunen gennemfører elevrådskurser, så elevrådene har den bedste forudsætning for at tale elevernes sag i skolebestyrelserne.

Unge klædes på til indflydelse
Christine Ravn Lund er forkvinde for DUF og en del af årets dommerpanel, og hun mener, at mange kan finde god inspiration i den måde, som Jammerbugt Kommune klæder unge på til inddragelse.

”Mange tror, at hvis man blot spørger unge, så har man også lavet god inddragelse af unge. Men det er ikke nok. Hvis ungeinddragelsen skal være meningsfuld og have en reel effekt, så skal unge sidde med ved bordet, men også klædes på til at gøre sin indflydelse gældende. Jammerbugt Kommune ser ud til at arbejde meget seriøst med at få knækket koden til den værdifulde og meningsfulde ungeinddragelse, og derfor vinder de prisen i år,” udtaler hun.

Årets vinderkommune udmærker sig også ved, at ungeinddragelsen ikke kun foregår i paneler, som elevråd og ungepanelet, men at alle unge i kommunen har mulighed for at komme med holdninger og inputs til beslutninger, der tages. Dette gælder også på områder, som man ellers ikke typisk kobler sammen med unges prioriteter.

”Det vidner om, at man har en helhedsorienteret indsats for at få hørt og inddraget unge. Det er en stor fordel, hvis man ønsker, at ungeinddragelse skal være andet end høringssvar og kommentarer til voksnes arbejde. Unge ser verden fra et andet perspektiv end voksne og den sande værdi af ungeinddragelse er ofte stærkt undervurderet”, udtaler Christine Ravn Lund, der desuden på vegne af dommerpanelet og DUF overrækker prisen til dette års vinderkommune.

Jammerbugt har tidligere været tæt på sejr
Det er ikke første gang, at Jammerbugt Kommune bejler til prisen som Årets Ungdomskommune. I 2022 var kommunen også tæt på at tage prisen hjem, men her blev kommunen tildelt en 3. plads for deres arbejde med at få unge med minoritetsbaggrund med ind i de frivillige fællesskaber i foreningslivet. Denne gang går Jammerbugt Kommune hele vejen og tager 1. pladsen, og det glæder borgmester, Mogens Gade (V).

”I Jammerbugt Kommune har vi over længere tid arbejdet på at inddrage vores unge i beslutninger, som har indflydelse på deres hverdag – og ikke bare at inddrage, men også at kvalificere inddragelsen, så de kender spillereglerne i de beslutningsprocesser, som de indgår i og kan komme med relevant input. Vi har nemlig brug for deres syn på tingene i udviklingen af fremtidens Jammerbugt Kommune - både når det gælder den overordnede politik på børne- og ungeområdet, men også helt konkret i udviklingen af ungemiljøer og aktivitetstilbud,” siger borgmester Mogens Christen Gade.

Prisen som Årets Ungdomskommune er i den sammenhæng et afgørende skulderklap, understreger han.

”Jammerbugt Kommunes unge har masser af gejst og gå-på-mod, og prisen som Årets Ungdomskommune 2024, giver både dem og os, der er lidt ældre, lyst til at arbejde videre i samme spor. Den gør os både glade og stolte.”

Udover prisen og æren ved at være Årets Ungdoms Kommune 2024 følger en pengepræmie på 10.000 kroner, som er øremærket initiativer eller eksisterende tiltag på ungeområdet.

Odsherred Kommune vinder en flot 2. plads for blandet andet et målrettet arbejde med at sikre alkoholfrie miljøer. Fredericia Kommune indtager 3. pladsen for arbejdet for at gøre foreningslivet mere tilgængeligt for børn og unge, som ellers kan have svært ved at træde ind i det, mens Roskilde Kommune og Odder Kommune sammen udgør resten af top 5.

Om prisen
Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.

Årets dommerpanel består af:
Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd
Peter Rahbæk Juel (S), borgmester i Odense Kommune, sidste års vinderkommune
Kasper Bjørnskov fra EEO – Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Birgitte L. SøeSpecialkonsulent i politisk rådgivning og presseansvarlig

Tlf:29168994bs@duf.dk

Dansk Ungdoms Fællesråd

Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) er paraplyorganisation for 79 landsdækkende, demokratiske børne- og ungdomsorganisationer, der i alt repræsenterer over 600.000 danske børn og unge.