Coop Danmark A/S

Danskernes indkøb viser Christiansborg vejen: Mere frugt og grønt

Del

I den forgangne uge har 365discount investeret i et initiativ på tværs af alle kædens 363 butikker i landet. Her har danske forbrugere haft mulighed for at købe frugt og grønt til priser, hvor momsen er fratrukket. Discountkæden Lidl fulgte trop med et lignende initiativ, og generelt har uge 4 affødt mange reaktioner på, hvorfor frugt og grønt bør være billigere i forhold til danskernes sundhed generelt. Skatteministeren har også indkaldt til et møde.

København, 5. februar 2024 - I uge 4 dedikerede kæden 365discount sig til initiativet 'Skær Momsen', hvor de fra den 25. januar til den 1. februar fjernede momsen på alle varer inden for kategorien ‘frugt og grønt’ i samtlige butikker. Nu offentliggøres tallene, der tydeligt viser, at danske forbrugere reagerer positivt på de nedsatte priser på frugt og grønt. Frugt steg i ugen hele 43% og grønt med 37%. Det er meget høje tal, som direktøren fra 365discount håber for alvor giver genklang på Christiansborg.

“Det er jo anden gang, vi investerer massivt i sådan et initiativ, og de aktuelle tal slår endnu hårdere ud, end de gjorde i 2022. De danske forbrugere viser mig, og forhåbentlig også politikerne, at der er en vej at gå for folkesundheden. Vi ved, at frugt og grønt er sundere tilvalg, og for os er det også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på disse varer. Om det er permanent, eller om der findes andre løsninger, vil jeg lade være op til politikerne. Jeg synes, vi fra handelen har sendt et klart signal nu,” siger Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount.

Større reaktion end tidligere
Der har været meget travlt i frugt- og grøntafdelingerne ude i landet, men også på hovedkontoret i Albertslund, da initiativet har skabt en del bølgeskvulp. Der er kommet en række henvendelser fra NGO'er, der har udvist interesse for initiativet og har støttet det i medierne. Der er også modtaget henvendelser fra politikere, og direktøren har desuden bemærket, at konkurrenterne på det danske discountmarked, tyske Lidl, også har fulgt efter med et lignende momsinitiativ.

"Vi ved fra en ny undersøgelse*, der er udarbejdet for Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen, at hele 81% af respondenterne støtter idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. Det er det, vi mærker reaktioner på fra alle sider. Jeg synes, det er meget positivt, at en anden kæde følger trop. For mig er det nemlig ikke kun en idé fra 365discount. Vi er grønne, ikke kun i vores visuelle identitet, men i hele vores fokus. Og det er klart, at jo flere kæder, der bakker op om initiativet, jo større pres lægger vi på dem, der skal komme med den endelige løsning," siger Michael Tilsted, og fortsætter: 

“Antallet af solgte stykker frugt og grønt steg med hhv. 43% og 37% i vores butikker. Det viser mig, at der er en stor opbakning hos danskerne, og vi skal se på løsninger for at sænke priserne på sundere fødevarer permanent.”

365discount er tidligere blevet spurgt, hvorfor kæden ikke gør dette initiativ permanent, og svaret er ganske enkelt: Det er for dyrt. Kæden er klar til at investere i nye løsninger og viser forståelse for, at andre varer, som ikke falder ind under kategorien sund, måske skal pålægges afgifter eller lignende.

"Nogen siger, at de sparede penge, der lander mellem hænderne på forbrugerne, muligvis bliver brugt på usunde varer. Det vil jeg ikke være dommer over, og jeg vil ikke komme med en løftet pegefinger til forbrugerne. Jeg vil bare appellere til, at politikerne kommer på banen med nogle løsninger, som vi kan drøfte for at imødekomme forbrugernes ønsker. Måske ser jeg ikke selv løsningen, men der er brug for debatten, og jeg vil starte med mit møde med skatteministeren," afslutter Michael Tilsted.

Kontakter

Billeder

Michael Tilsted, Kædedirektør 365discount.
Michael Tilsted, Kædedirektør 365discount.
Download

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye