KristenDemokraterne: Gratis prævention og forbedret seksualrådgivning til unge

I næste uge er det Uge Sex 2024 – KristenDemokraterne er klar med et udspil til en ændret seksualvejledning og tilbud om gratis prævention til landets unge.

I dag er tilbuddet om seksualvejledning til de unge forankret hos klasselæreren i de unges folkeskole. Det er en udmærket løsning, og bl.a. Sex & Samfund har en udmærket hjemmeside www.underviserportal.dk hvor folkeskolelærere og forældre kan søge inspiration til samtalen med de unge omkring, hvordan de skal håndtere hele indgangen til et aktivt sexliv.

Det kan bare ikke stå alene.

En moden, gul banen, delvist overtrukket med et delvist transparent, blåt kondom
Den klassiske banen fra seksualundervisningen KristenDemokraterne Fri anvendelse

Formanden for KristenDemokraterne Jeppe Hedaa udtaler: “Meget af den mistrivsel, vi ser blandt unge i dag, skyldes måske også kendte udfordringer i det normale ungeliv, hvor mange unge faktisk er usikre omkring at sætte grænser, uvidende omkring kønssygdomme og har måske berøringsangst i forhold til at skulle gå til familielægen, eller i det hele taget at anskaffe sig prævention. KristenDemokraterne foreslår at alle former for prævention skal være gratis op til det 25. År.”

Derfor foreslår KristenDemokraterne at unge tilbydes gratis seksualrådgivning og prævention i et andet – mere anonymt og objektivt rum – end hos klasselæreren eller familielægen. I Herning kommune* har man i samarbejde med Region Midt gennemført et projekt, som har vist rigtig gode erfaringer med, at det regionale jordemodercenter i samarbejde med de kommunale socialrådgivere – f.eks. i en lokal ungerådgivning – kan tilbyde fuldstændig anonym og individuel rådgivning til de unge. Her kan der også gives mulighed for test for kønssygdomme eller graviditetstest, og endelig har der været mulighed for at tilbyde gratis prævention.

KristenDemokraternes sundhedsordfører Tina Mørk udtaler: Rigtig mange kommuner har allerede etableret anonyme og forebyggende sociale ungerådgivninger – men det giver så god mening at række ud i et tværregionalt-kommunalt samarbejde, så der er både sundhedsfaglige og socialfaglige medarbejdere, der kan stå for rådgivningen til de unge. I kommunerne findes også muligheden for at koble sundhedsplejen på samarbejdet - så man opnår en indgang til både sundheds- og socialfaglig rådgivning. Effekten i forhold til den unges trivsel og forebyggelse af lidelser senere hen i livet, herunder at de unge kvinder ikke bliver mødre for tidligt i livet – og dermed ikke kommer i gang med en uddannelse, er bare så vigtig.

Kommunernes unge-indsats findes som sagt rigtig mange steder i forvejen – KristenDemokraterne foreslår blot at de styrkes med et egentligt sundhedsfagligt ansvar for seksualvejledning og forebyggelse af kønssygdomme, og ikke mindst udlevering af gratis prævention - det har været en stor succes i Herning.

*Der henvises i øvrigt til “Evalueringsrapport UngMod 24-7 Herning", som er et projekt Herning kommune har gennemført i samarbejde med Region Midt i perioden 2014-2017.

Sundhedsordfører Tina Mørk
Landsformand Jeppe Hedaa

Om Kristendemokraterne

Kristendemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

KristenDemokraterne kritiserer regeringen for bestillingsarbejde22.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To medlemmer fra Udvalget for en mere værdig død, har trukket sig, fordi de oplever udvalgets arbejde som bestillingsarbejde fra regeringen. Jesper Grud Rasmussen og Emma Helledie har fremført deres kritik i et åbent brev til sundhedsministeren, publiceret i Kristeligt Dagblad. De oplever, at der aldrig var et ønske om at skabe en åben dialog om emnet, men at udvalget skulle lave en plan for implementering af aktiv dødshjælp i Danmark. KristenDemokraterne finder det beskæmmende at være vidne til det magtspil, regeringen fører, hvor man udadtil lægger op til åben debat, men indadtil forventer en eksekvering af en allerede besluttet plan.

KristenDemokraterne forsvarer nuværende abortgrænse3.5.2024 08:23:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og aftalepartierne har annonceret en aftale om ændring af abortlovgivningen, hvori det fremgår, at grænsen for fri abort nu hæves fra de nuværende 12 uger til 18 uger. Denne ændring er støttet af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet og har opbakning fra et smalt flertal i Det Etiske Råd. KristenDemokraterne står fast på en grænse ved 12 uger, idet placeringen af denne grænse har en veldokumenteret effekt og har fungeret efter hensigten i 50 år. Samtidig mener vi, at der netop ikke eksisterer tilstrækkelig evidens for positive effekter ved en abortgrænse på 18 uger, hverken med hensyn til kvinden, fostret eller de etiske konsekvenser.