Verdens største flyselskaber kommer til Aarhus

Store flyselskaber fra hele verden kommer til Aarhus i april. Det sker i forbindelse med konferencen, Routes Europe, som tiltrækker op mod 100 flyselskaber og hundredvis af beslutningstagere fra lufthavnsindustrien.

Aarhus Airport er vært for luftfartskonferencen Routes Europe 2024 med over 1.200 beslutningstagere fra branchen. Aarhus Airport

Air India, Delta Air Lines, Gulf Air og American Airlines er sjældne gæster i det jyske. Men når Aarhus slår dørene op for verdens næststørste konference inden for luftfartsplanlægning den 22.-24. april, vil de varmeste navne i branchen inden for oversøiske flyselskaber, førende europæiske flyselskaber og store internationale lufthavne som Istanbul, Madrid, Lissabon, Athen, Abu Dhabi og Doha være til stede. De kommer for at udforske samarbejdsmuligheder og potentialer for at udvikle rutenetværket i luftrummet verden over. Aarhus Airport er vært for Routes Europe 2024 og vil i samarbejde med VisitAarhus præsentere Aarhusregionens fortræffeligheder for de vigtige beslutningstagere i luftfartbranchen. Routes Europe er nemlig en unik mulighed for både at sætte Aarhus på verdenskortet og styrke tilgangen af nye flyselskaber til Aarhus Airport.

”Verdens største flyselskaber deltager sjældent i den europæiske udgave af konferencen, så det er virkelig en cadeau til Aarhus, at de kommer til byen. Interessen er enorm, og arrangementet bliver en overbevisende promovering af både Danmark og Aarhus. Som vært for denne begivenhed er målet at øge kendskabet til Aarhus’ unikke geografiske placering i VestDanmark, destinationen samt det globale businessmiljø i Østjylland og det betydelige passagergrundlag, der ligger inden for Aarhus Airport’s rækkevidde”, siger Lotta Sandsgaard, som er administrerende direktør i Aarhus Airport.

Routes Europe vil være en katalysator for at styrke Aarhus Airport’s fortsatte udvikling og tiltrække nye flyselskaber og ruter i fremtiden. Lufthavnen var den hurtigst voksende i Danmark i 2023 og glæder sig til at modtage de mange delegerede i lufthavnen, så de ved selvsyn kan se, hvordan lufthavnen har transformeret sig til en strømlinet international gateway til Jylland.

”SAS er udpeget som officiel samarbejdspartner for Routes Europe, og det betyder, at de øger antallet af flyvningerne til Aarhus og indsætter større fly. Derved kan en stor del af de delegerede ankomme direkte til Aarhus Airport. Det giver os mulighed for at præsentere lufthavnen fra sin flotteste side, og det tæller på balkortet, når vi skal tale samarbejde med flyselskaberne under og efter konferencen”, siger Lotta Sandsgaard.

Begivenheden vil øge kendskabet til Danmarks næststørste by som turismedestination og som et internationalt orienteret økonomisk vækstcenter. Aarhus Airport forventer, at Routes Europe vil smitte positivt af på det fremtidige passagertal og sikre nye flyruter til Østjylland, men det er for tidligt at sætte tal eller procenter på. Tidligere værter har oplevet en markant hurtigere rutetilvækst, øget passagertal og en et stigende antal turister. Turismeforbruget i Aarhusregionen var i 2021 cirka 11,6 milliarder kroner, og flere turister vil sætte yderligere skub i Aarhusregionens økonomiske vækst.

Mere end 1.200 beslutningstagere fra over 65 lande forventes at deltage i luftfartskonferencen, som styres af den globale eventorganisation, Routes.

Verdens største flyselskaber kommer til Aarhus i april, når Aarhus Airport er vært for luftfartskonferencen Routes Europe 2024.

I efteråret 2023 står lufthavnen færdig efter en totalmodernisering og udvidelse til dobbelt størrelse. I 2024 er Aarhus Airport A/S vært for Europas vigtigste luftfartskonference, Routes Europe, der er en mødeplatformen for luftfarts-branchens beslutningstagere. Aarhus Airport A/S er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune, Norddjurs Kommune og privatinvestor Staus A/S. Det tager cirka 35 minutter at nå Aarhus Airport A/S fra centrum af Aarhus.