Endnu en medalje afslutter stærkt ungdoms-OL

Søskendeparret Katrine og Jacob Schmidt vandt torsdag formiddag dansk tid sølv i curling (mixed doubles) ved vinter-ungdoms-OL i Gangwon. Dermed ender Danmark på fire medaljer. En samlet forrygende sportslig præstation, der lover godt for dansk olympisk vintersport i fremtiden.

Søskendeparret og sølvinderne i curling Katrine og Jacob Schmidt som fanebærere ved Youth Olympic Games.

Når vinter-ungdoms-OL i sydkoreanske Gangwon (Youth Olympic Games) i dag slutter med et brag af en afslutningsceremoni, er det med de to curlingsøskende Katrine og Jacob Schmidt som danske fanebærere. Det er første gang nogensinde, at et dansk søskendepar bærer den danske fane ved et olympisk event.

Og som om det ikke var nok: Katrine og Jacob Schmidt er også helt nykårede sølvmedaljevindere i curling (mixed doubles). Torsdag formiddag dansk tid og få timer inden afslutningsceremonien i Sydkorea, spillede de to unge curlingtalenter finale mod Storbritannien. En finale, der sluttede med et knebent nederlag på 6-7 til briterne.

Med sølvmedaljen til Katrine og Jacob Schmidt ender Danmark på fire medaljer ved Youth Olympic Games: En guldmedalje i bobslæde (monobob), to sølvmedaljer i curling (mixed team og mixed doubles) og en sølvmedalje i ishockey (3 mod 3). Derudover har de danske vintersportstalenter opnået flere andre topresultater – deriblandt en stærk 14.plads ud af 98 deltagere til Leonora Rønhede i biathlon og en fjerdeplads til Nanna Vestergaard Johansen i skeleton.

Chef de mission for det danske ungdoms-OL-hold i Gangwon, Mikkel Sansone Øhrgaard, siger:

”Det danske hold har leveret over al forventning, og det her ungdoms-OL understreger på mange niveauer, at den danske talentmasse i flere vintersportsgrene nok aldrig har været stærkere. Der er al mulig grund til at have håb for fremtiden i forhold til kommende vinter-olympiske lege – også i nogle sportsgrene, hvor Danmark ellers ikke tidligere har gjort sig gældende,” siger Mikkel Sansone Øhrgaard.

Legene begyndte 19. januar og slutter i dag den 1. februar. Der deltog i alt 21 unge danske atleter ved legene.

De danske medaljevindere:
Guld
Maja Voigt, bobslæde (monobob)

Sølv
Det danske curlinghold (mixed team):
Emilie Holtermann, Hvidovre Curling Club/Gentofte Curling Club
Jacob Schmidt, Hvidovre Curling Club/ Gentofte Curling Club
Katrine Schmidt, Hvidovre Curling Club/ Gentofte Curling Club
Nikki A. Jensen, Tårnby Curling Club

Sølv
Det danske curlinghold (mixed doubles):
Jacob Schmidt, Hvidovre Curling Club/ Gentofte Curling Club
Katrine Schmidt, Hvidovre Curling Club/ Gentofte Curling Club

Sølv
Det danske ishockeylandshold (3 mod 3):

Andreas Jørgensen, Esbjerg Ishockeyklub
Anton Wilde Larsen, Frederikshavn Ishockey Klub
Casey Silverman, Gentofte Stars
Emil Jakobsen, Gentofte Stars
Gustav Remler-Jensen, Seacoast Spartans/Seacoast Performance Academy
Frederik Bech, Aalborg Ishockey Klub
Luca Bærentsen, Esbjerg Ishockeyklub
Lucas Althof, Vojens Ishockey Klub
Martinus Schioldan, Frederikshavn Ishockey Klub
Max Kramer, Gentofte Stars
Mikkel Bjerre, Esbjerg Ishockeyklub
Mikkel Poulsen, Esbjerg Ishockeyklub
William Brix, Rødovre Ishockey Klub

Om ungdoms-OL
Youth Olympic Games er ungdommens olympiske lege – arrangeret af IOC. Visionen bag er at inspirere unge i hele verden til at deltage i idræt, leve sundt og efterleve de olympiske værdier, som blandt andet indebærer at vise solidaritet og udøve fair play.

Fotos:
Udvalgte fotos fra Youth Olympic Games kan hentes her https://oisphotos.com/groupitem/9211/
IOC skal krediteres.
Billederne i denne pressemeddelse er taget af DIF og til fri afbenyttelse.

Yderligere kommentarer
Sølvindere i curling Katrine og Jacob Schmidt via Mikkel Sansone Øhrgaard, chef de mission, +45 51 55 93 34 (via WhatsApp eller Facetime)
Hans Natorp, formand i DIF, 31 44 40 15

Download

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.700 idrætsforeninger og godt 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.