En million husstande kan med et snuptag få lynhurtigt internet

Fibernettet ligger lige uden for havelågen, og kan nemt blive lagt hele vejen ind i huset, så der er hurtigt internet til hele familien. Mange forbrugere ved det bare ikke. Derfor lancerer Fiberalliancen, som er Danmarks største branchefællesskab for fibernetselskaber, nu en kampagne, som skal gøre forbrugerne opmærksom på, at de med et snuptag kan få adgang til verdens bedste digitale infrastruktur.

Over en million husstande er allerede koblet på fibernettet. De bruger nettet til alt fra streaming af film til hjemmearbejde, videomøder, lektier i skolen og gaming. Hvert år bliver over 100.000 nye husstande tilsluttet fibernettet. Det gør fibernettet til den mest udbredte bredbåndsteknologi i Danmark.

- Danskerne har virkelig taget fibernettet til sig, og vi har set en stigende efterspørgsel de seneste år, hvor man for alvor har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at have en hurtig og stabil digital infrastruktur i hjemmet. Vi ønsker, at endnu flere skal få gavn af de muligheder, som fibernettet giver, siger Lars Peter Christiansen, formand for Fiberalliancen og adm. direktør for Thy-Mors Energi.

Men der er fortsat én million husstande med fibernet i fortovet, som endnu ikke er blevet tilsluttet. Alt for mange forbrugere ved tilsyneladende ikke, at de har muligheden. Det skyldes ikke mindst, at man ikke kan se fibernettet i hverdagen, da det er godt beskyttet og gravet ned i jorden – i modsætning til en 40 meter høj gittermast til mobiltelefoni.

- Der ligger en fremtidssikker digital infrastruktur og venter på at blive brugt af endnu flere. Gennem de seneste 20 år har selskaberne lagt fibernet i Jylland, på Fyn, Sjælland og mange småøer. Kablerne kan give lynhurtigt internet til endnu flere, end de gør i dag. Nu forsøger vi at øge kendskabet til mulighederne, for fibernettet er skabt til at blive brugt af alt og alle, siger Lars Peter Christiansen.

På Fiberalliancens hjemmeside www.fiberalliancen.dk/fåfiber kan man søge på sin egen adresse og se, om der aktuelt er muligheder for at få fibernet. Data stammer hovedsageligt fra de åbne brugergrænseflader (API) som Styrelsen fra Dataforsyning og Infrastruktur stiller til rådighed.

Det er det kreative kommunikationsbureau Bright, som står bag Fiberalliancens kampagne, der løber af stablen i februar og marts - både online og på print.

Fakta om fibernet og Fiberalliancen:

• Fibernet består af optiske kabler, som med lysets hastighed kan transportere data over store afstande. Dermed er fibernettet overlegen i forhold til alle andre bredbåndsteknologier, både når det gælder hastighed, kapacitet, stabilitet og forsinkelse.
  • Fibernettet er tilgængeligt i 86 % af hele Danmark og lokalt i mange kommuner er dækningen 90-100 %.
  • Fiberalliancens medlemmer består af; AURA Fiber, Energi Fyn Bredbånd, Energi Ikast Fibernet, EWII Fibernet, Fibia, GEV Fibernet, Jysk Energi Fibernet, MES Fibernet, nef Fiber, Nord Energi Fibernet, Norlys Fibernet, RAH Fiberbredbånd, SEF Fiber og Thy-Mors Energi Fibernet.

Klimamålet i 2030 er indenfor rækkevidde, men vejen er stadig usikker30.4.2024 12:52:00 CEST | Pressemeddelelse

Vejen mod 2030-målet er blevet betragteligt kortere. Klimaministeret vurderer, at den såkaldte CO2-manko er nede på 1,5 millioner tons i 2030. Samtidig viser klimafremskrivningen, at el-og fjernvarmesektoren bliver den første sektor uden udledninger. Der er faktisk udsigt til negative udledninger på 0,3 tons CO2. Men selvom vejen er blevet noget kortere, er den stadig forbundet med store risici. Derfor er det vigtigt med en fokuseret indsat for at få elektrificeret det fossile energiforbrug, mener Green Power Denmark.