Ikke tilstrækkelig interesse for fjernvarme i Osted

Fors A/S kommer ikke til at udrulle fjernvarme i Osted i Lejre Kommune. Det står klart, efter fristen for tilmelding er nået.

Fors A/S kan konstatere, at interessen for fjernvarme i Osted i Lejre Kommune ikke er tilstrækkelig til at kunne gå videre med projektet.

En forudsætning er nemlig, at tilslutningsprocenten skal være mindst 70. Ved fristens udløb den 31. januar 2024 står det klart, at den endelige tilslutningsprocent ender på 30.

”Vi synes naturligvis, det er ærgerligt ikke at kunne gå videre med projektet. Men det er først og fremmest ærgerligt for de knap 300 i Osted, der har tilmeldt sig en fremtidssikret stabil varmeløsning, men som nu må se sig om efter andre løsninger,” siger Camilla Hay, programleder for fjernvarme hos Fors A/S.

Lejre Kommune har bakket op om udrulningen af fjernvarme i Osted, og borgmester Tina Mandrup siger:

”Det afgørende er, at borgerne i Osted har fået tilbuddet og dermed muligheden for at vælge. Der kan være flere grunde til, at mange i denne omgang har valgt at takke nej. Lejre Kommune vil fortsætte arbejdet med at oplyse borgere og virksomheder om mulighederne for at omstille til grønnere varmeløsninger, sådan som det er beskrevet i vores klimaplan”.

I december 2023 blev den oprindelige tilmeldingsfrist forlænget en god måneds tid til 31. januar 2024. Det skete efter dialog mellem Fors A/S og Lejre Kommune, der begge oplevede stor interesse og nysgerrighed på fjernvarmen, som desværre ikke resulterede i et tilstrækkeligt antal tilmeldinger. Desværre har den ekstra tid ikke formået at omsætte nysgerrighed til tilmelding, hvorfor projektet ikke kan gennemføres, og de eksisterende tilmeldinger annulleres.

Mette Ryberg HerskindPresse- og kommunikationschefPresse & Kommunikation

Tlf:51841446mrh@fors.dk