Arkitektprofil med energifokus til Sweco i Aalborg

Arkitekt Kim Flensborg tiltræder den 1. februar hos Sweco Architects på kontoret i Aalborg. Med tilgangen styrker Sweco Architects sit engagement i den igangværende transformation af energisektoren.

Når Kim Flensborg tiltræder den 1. februar, kan Sweco Architects sætte endnu en nål i Danmarkskortet. Udover at være repræsenteret i København, Odense, Aarhus, Silkeborg og Herning bliver Europas største arkitektvirksomhed nu også repræsenteret i Aalborg.

Dermed får Sweco Architects bedre muligheder for at rådgive nuværende og potentielle kunder i det nordjyske og skabe arkitektonisk værdi med et fokus på bæredygtighed og integreret rådgivning med afsæt i Swecos multidisciplinære rådgiverhus.

Og netop muligheden for at arbejde tæt sammen med de tekniske fag i Sweco er noget, Kim Flensborg ser et stort potentiale i, når rådgivningen skal bruges i energiprojekter med et blik for helhed og kontekst.

”Jeg tror, at det netop er i transformationen af energisektoren, at koblingen mellem ingeniør- og arkitektfaget kan vise sig at give allerstørst mening. Ved at koble ingeniørernes unikke og dybe viden i de tekniske fag med arkitekternes fokus på at skabe helheder, er jeg overbevist om, at vi kan gøre en forskel. Vi vil som arkitekter være optaget af, hvordan energianlæg indgår i omgivelserne; om vi kan forbedre logistikken, og hvordan anlæggene kan spille positivt sammen med biodiversitet, landskab og naboer,” uddyber han – og sætter udviklingen i perspektiv:

”Der er planer om at bygge energianlæg i Danmark svarende til halvdelen af Falster, og hvis vi skal lykkes med at få kvalitetsfyldte steder og effektive anlæg ud af det skal både ingeniørerne og arkitekterne på banen,” mener Kim Flensborg, der i Sweco Architects får titel af markedschef med ansvar for arkitektur og energi.

Alsidig arkitekt

62-årige Kim Flensborg har alsidig erfaring med arkitektur fra tegnestuer i Sønderborg, Aarhus og Aalborg samt fra Wien, hvor han i to år i starten af sin karriere arbejdede med undergrundsbaner og -stationer. Siden har han arbejdet med almene boliger, renovering, helhedsplaner, skoler, tankstationer og institutioner – et arbejde, der i 2013 kastede Betonelementprisen og Utzon-statuetten af sig.

Siden 1996 har Kim Flensborg arbejdet ud fra Aalborg, først som partner for Arkitektfirmaet Nord og siden som associeret partner og leder af Friis og Moltke Energi. De seneste år har Kim Flensborgs arbejde kredset om energi bl.a. et stort projekt for Aalborg Forsyning ved Nordjyllandsværket, som udfaser kulkraft og går over til grøn energiproduktion. Kim Flensborg var med til at udvikle en større vision for området, hvor flere aktører kan udvikle og teste nye løsninger og skabe synergi.

Kim Flensborg er uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Aarhus i 1989 og bor i Aalborg med sin hustru Jeanette. De har to børn på 26 og 30 år. Fritiden går med fodbold, yoga og fiskeri.

Om Sweco

Sweco planlægger og designer fremtidens bæredygtige byer og samfund. Virksomheden har i alt 22.000 arkitekter, ingeniører og andre eksperter, som sammen med kunder over hele Europa skaber løsninger, der adresserer urbanisering og digitalisering og gør vores samfund mere bæredygtige. I Danmark beskæftiger Sweco 1.800 medarbejdere, som arbejder ud fra 17 lokale kontorer over hele landet.