Aarhus er snublende nær et forbud mod turbokylling

I går tilkendegav et bredt flertal i Aarhus Kommunes byråd deres støtte til en indstilling om at forbyde indkøb af turbokyllinger. Forslaget blev stillet af SF og Thure Hastrup og er nu sendt til videre drøftelse hos Magistraten.

Beslutningen glæder dyreværnsforeningen Anima:

"Jeg er virkelig glad for at Aarhus ser ud til at blive frontløber på denne udvikling. Kyllinger skal ikke pines, og med en ny politik, vil Aarhus sende et klart signal om, at turbokyllinger bare ikke er ok” siger, Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.

Turbokylling i stald

Dyrevelfærd skal stå i centrum

Hvert år indkøber Aarhus Kommune 90 tons kyllingekød, men med klar opbakning fra et enigt byråd med undtagelse af løsgængeren Henrik Arens, bør det fremover ikke stamme fra turbokyllinger. Turbokyllinger har gennem de seneste år været genstand for massiv kritik, fordi dyrene er avlet til at vokse så hurtigt, at mange udvikler problemer med deres organer og ikke kan gå ordentligt. Det er den behandling af dyr, som Aarhus nu har gjort klar til at udfase, når detaljerne er på plads.

“Det betyder, at vi bliver klogere på, hvad indebærer det, at gøre det her, men jeg tror, vi ender samme sted, nemlig at Aarhus Kommune skal selvfølgeligt ikke indkøbe turbokyllinger” udtaler Liv Gro Jensen, medlem af byrådet for SF og en af forslagsstillerne.

“Jeg konkluderer, at det er meget positivt. Nu kommer det til magistratsbehandling, og så regner vi stærkt med, at der kommer nogle løsninger. Jeg formoder, at det her er noget, man vil gøre sit ypperste for at komme i mål med" udtaler ordfører for Socialdemokratiet, Polly Dutschke.

Udfasning er allerede i gang

Aarhus Kommune går ikke i enegang, men følger udviklingen, hvor flere og flere politikere og private virksomheder tager afstand fra de udskældte turbokyllinger. I 2023 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om at stoppe indkøb af turbokyllinger i alle statslige institutioner og at arbejde aktivt for et EU-forbud.

Flere prominente virksomheder som Salling Group, Rema 1000, Lidl, 7-Eleven, Q8, Joe & The Juice, Espresso House, Scandic Hotels og Shell har også allerede forpligtet sig til at udfase indkøb af turbokyllinger.

“Jeg er sikker på, at Aarhus’ beslutning kan inspirere mange andre kommuner, når den er vedtaget. Forhåbentlig kan det også ruske op i de virksomheder, der endnu ikke har taget deres del af ansvaret. Særligt hos Coop må de lede længe efter gode undskyldninger for stadig at nægte at forpligte sig helhjertet på at få turbokyllingerne ud af køledisken” siger Thorbjørn Schiønning.

Turbokylling med gangbesvær
Turbokyllinger i stald