Dansk fregat i krig og manglende forsvarsinvesteringer

Mandag den 29. januar, sendte Danmark en af vores moderne fregatter, Iver Huitfeldt, til Rødehavet for at beskytte skibene dernede, da skibstrafikken ved det sydlige smalle Bab el-Mandeb-stræde er kommet under kraftig beskydning gennem de sidste par måneder af Houthierne, der befinder sig i Yemen. Med en besætning på i alt 175 personer, er Danmark ganske enkelt gået i krig i et af verdens brændpunkter, hvilket forpligter.

Civilingeniør Hans Otto Kristensen
Civilingeniør Hans Otto Kristensen Privatfoto Fri anvendelse

Indsatsen udstiller desværre, hvor dårligt det danske forsvar er forberedt på de tiltagende trusler rundt omkring i verden, hvor vi mere eller mindre engagerer os. Det er efterhånden blevet mere og mere tydeligt, hvor stor manglen er på militært udstyr i det danske forsvar. Søværnet går desværre ikke ram forbi, når man ser på den våbenrustning, fregatten er forsynet med. Den er et af vore nyeste krigsskibe, og skibsteknisk topmoderne og har vundet anerkendelse i udlandet for dens skibstekniske formåen, så meget, at et dansk firma, Odense Maritime Technology (OMT), faktisk eksporterer selve skibsdesignet til andre lande.

Men store interne besparelser i Søværnet har desværre medført, at skibet våbenteknologisk ikke lever op til de krav, der i dag stilles til et effektivt missilforsvar. Man anvender på fregatterne de forældede Sea Sparrow missiler med en begrænset rækkevidde på ca. 50 km. Sågar indgår det mere end 40 år gamle Harpoon missil system som en del af fregattens mulige missilforsvar. Ved en fejl raserede et Harpoon missil et sommerhusområde ved Sjællands Odde på grund af en fejlafskydning tilbage i 1982, for at sætte alderen i relief.

Danmark forventes at modtage mere moderne SM2 missiler i 2026, der har en rækkevidde på ca. 160 km, men hverken de eller de to andre nævnte missiler vil kunne nedskyde ballistiske missiler, der formentlig vil benyttes af fjenden.

Til alt held kommer Iver Huitfeldt til at operere sammen med eksempelvis nogle topmoderne amerikanske destroyere, der er forsynet med moderne SM6 missiler, der kan nedskyde de farlige ballistiske missiler, så fregatten er dermed ikke overladt til sig selv, for så havde det ikke set godt ud, hvilket forsvarsministeren gjorde opmærksom på ved pressemødet, der blev holdt ombord på fregatten på afsejlingsdagen.

Den beskrevne problemstilling viser meget tydeligt, hvor dårligt Danmark er rustet på forsvarsområdet og helt konkret, hvor problematisk det er, når der virkelig bliver behov for at vise en militær styrke og kapacitet. Vi har ganske enkelt sovet i timen i flere år, uden at vi har forberedt os på, hvor alvorlig udviklingen på verdensplan har været indenfor krigsførelse.

Alvoren tydeliggøres netop nu, og derfor mener Kristendemokraterne, KD, at Danmark for alvor skal intensivere investeringerne i et moderne forsvar på alle planer, dvs. i forbindelse med anskaffelse af materiel, men i høj grad også for at sikre at der fremover sker en tilgang af veluddannet personel til at varetage forsvarets mange opgaver. Vi skal blandt andet sikre, at forsvarets ansatte opnår en ansættelse med gode karrieremuligheder, god løn og ikke mindst gode fysiske rammer for deres virke. Sidstnævnte sker med henvisning til den elendige forfatning mange militære bygninger (eksempelvis kasernerne) befinder sig i.

KristenDemokraterne vil opfordre til en snarlig igangsættelse og acceleration af forsvarets store investeringer. KristenDemokraterne ønsker også, at man internt i forsvaret sørger for, at det interne informationsniveau i forsvaret styrkes, så man fremover ikke skal opleve, at ministeren gang på gang overraskes over, hvor dårlig tilstand forsvaret befinder sig i – det virker efterhånden pinligt at se, hvor mange skelletter, der falder ud af skabet i forsvarsministeriet.

Afslutningsvis må vi også udtrykke vores dybe bekymring og kritik over for beslutningen om at sende Iver Huitfeldt til Rødehavet. Selvom intentionen om at beskytte skibstrafikken og imødegå trusler er forståelig, rejser det spørgsmål om, hvorvidt det var den mest hensigtsmæssige reaktion.

Denne beslutning afspejler en tendens til at engagere Danmark i internationale konflikter uden tilstrækkelig overvejelse af de langsigtede konsekvenser, både for vores nationale sikkerhed og for det involverede militærpersonales velfærd.

I lyset af de åbenbare mangler i det danske forsvars udstyr og beredskab, som denne mission har udstillet, er det påtrængende nødvendigt at genoverveje vores tilgang til internationale militære engagementer og sikre, at sådanne beslutninger træffes med større omhu og forsigtighed i fremtiden.

Om Kristendemokraterne

Kristendemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

KristenDemokraterne kritiserer regeringen for bestillingsarbejde22.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

To medlemmer fra Udvalget for en mere værdig død, har trukket sig, fordi de oplever udvalgets arbejde som bestillingsarbejde fra regeringen. Jesper Grud Rasmussen og Emma Helledie har fremført deres kritik i et åbent brev til sundhedsministeren, publiceret i Kristeligt Dagblad. De oplever, at der aldrig var et ønske om at skabe en åben dialog om emnet, men at udvalget skulle lave en plan for implementering af aktiv dødshjælp i Danmark. KristenDemokraterne finder det beskæmmende at være vidne til det magtspil, regeringen fører, hvor man udadtil lægger op til åben debat, men indadtil forventer en eksekvering af en allerede besluttet plan.

KristenDemokraterne forsvarer nuværende abortgrænse3.5.2024 08:23:54 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen og aftalepartierne har annonceret en aftale om ændring af abortlovgivningen, hvori det fremgår, at grænsen for fri abort nu hæves fra de nuværende 12 uger til 18 uger. Denne ændring er støttet af regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet og har opbakning fra et smalt flertal i Det Etiske Råd. KristenDemokraterne står fast på en grænse ved 12 uger, idet placeringen af denne grænse har en veldokumenteret effekt og har fungeret efter hensigten i 50 år. Samtidig mener vi, at der netop ikke eksisterer tilstrækkelig evidens for positive effekter ved en abortgrænse på 18 uger, hverken med hensyn til kvinden, fostret eller de etiske konsekvenser.