Gamle navne til nye elfærger
Lige nu er Molslinjen i gang med at bygge to helt nye elfærger i Tyrkiet. Færgerne skal sejle på Alslinjen og på Samsølinjen, og nu har de to færger fået deres navne.

De to nye elfærger til Alslinjen og Samsølinjen har nu fået deres navn, og valget er faldet på to gamle navne, der begge har rødder i det lokale samfund på Als og Samsø. Alslinjens elfærge skal hedde Nerthus, mens Samsølinjens elfærge skal hedde Tyrfing.
Ligesom vi kender det fra Fanølinjens færger, så udspringer begge navne fra nordiske fortællinger. Alslinjens færge, Nerthus, er opkaldt efter en urnordisk eller oldgermansk jord- og frugtbarhedsgudinde, samt gudinde for fred og velstand. Det menes, at Nerthus’ vogn ligger på bunden af Hellesøe på Als. Samsølinjens elfærge, Tyrfing, har fået sit navn efter et magisk sværd i den nordiske mytologi, der tilhører sagnkonge Angantyr og hans slægt. Det magiske sværd var kendt for altid at ramme plet, når det blev svunget, aldrig at ruste, og så kunne det skære igennem sten og jern lige så let som tøj. Ifølge sagnet blev Angantyr dræbt på Samsø, hvor han ligger begravet sammen med sit sværd.
”Det var vigtigt for os at finde navne til færgerne, som havde lokal tilknytning til Als og Samsø. Derfor har vi været i kontakt med lokalhistorisk arkiv og andre lokalforeninger, så vi kunne finde de helt rigtige navne til de to nye elfærger” siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
De to elfærger er lige nu ved at blive bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet, og på nær få tekniske detaljer bliver de to færger ens. De to skibe skal sikre den grønne omstilling på de to ruter, og skibene kommer til at sætte helt nye standarder for elfærger i Danmark.
Efter planen skal Alslinjens nye elfærge sættes i drift på ruten mellem Bøjden og Fynshav i sensommeren 2024, mens Samsølinjens færge, der skal sejle på ruten Ballen-Kalundborg, skal sættes i drift i starten af 2025.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkOm Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1800 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
CSR: Molslinjen Commitment / Molslinjen Code of Conduct for Business Relationships.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Klargøring af Tyrfing trækker ud8.12.2025 12:49:51 CET | Pressemeddelelse
Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Arbejdet på færgen i Svendborg har vist sig mere omfattende end ventet, så nu bliver færgen yderligere forsinket.
Bästa november på 17 år för färjorna8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Öresundslinjens färjor mellan Helsingborg och Helsingör har inte haft en starkare novembermånad sedan 2008 sett till antalet gående passagerare. Totalt tog 272 311 resenärer turen över Öresund till fots under november i år.
Færgernes november bedste i 17 år8.12.2025 08:36:34 CET | Pressemeddelelse
Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år.
Molslinjen bestiller tredje elektriske mega-katamaran hos Incat5.12.2025 08:59:59 CET | Pressemeddelelse
Molslinjen har nu bestilt den tredje batteridrevne katamaran til operationen på Kattegat. Rederiet har allerede bestilt de første to færger hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske rederi, som skal bygge den tredje færge, som tilsammen bliver verdens største elektrificeringsprojekt til søs.
Tyrfing ramt af vejr-udfordringer25.11.2025 13:00:20 CET | Pressemeddelelse
Besætningen på Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing, må erkende, at turen hjemover blev længere end forventet. De drilske vejr-systemer i Biscayen tvang færgen til at søge ly flere steder, og det forsinker nu planen for idriftsættelse på Samsø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum