Billund Lufthavn forventer et 2024 på niveau med rekordåret 23

2023 blev det største år i Billund Lufthavns 60-årige historie, prognoserne viser, at 2024 kommer til at tangere rekordåret. Det betyder at næsten fire millioner gæster forventes at rejse igennem Vestdanmarks internationale lufthavn.

2023 blev det største år i Billund Lufthavns 60-årige historie, prognoserne viser, at 2024  kommer til at tangere rekordåret.

Netværksselskaberne klarer sig generelt godt, kapaciteten på lavpris er reduceret, de erhvervsrejsende fortsætter med et højt aktivitetsniveau og luftfragten er i plus målt mod samme tid sidste år.  Det er kort beskrevet billedet i Billund Lufthavn ved udgangen af januar. Det samlede antal rejsende er faldet med godt 9 % i årets første måned sammenlignet med samme måned i fjor. 194.629 rejsende benyttede Billund Lufthavn i januar mod 214.018 i januar 2023.

- Det er helt på linje med vores egne forventninger. Vi noterede allerede i efteråret 2023 at nogle selskaber gik ned i fart, og vi forventede at nedgangen ville sætte sig i årets første måneder. Det er holdt stik. Til gengæld overrasker det positivt, at andre har momentum og at indekset for erhvervsrejsende nærmest trodser tyngdeloven og bevæger sig på eller lige over 100, hvilket er det samme antal erhvervsrejser som før Covid-19. Efterspørgslen på rejser hos erhvervslivet i Vestdanmark understreges blandt andet af, at KLM for nylig har annonceret deres sjette daglige afgang mellem os og Amsterdam, siger Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.

Forbindelse til verden
Amsterdam repræsenterer et af flere vigtige knudepunkter der betjenes fra Billund. Tilsammen med fx London, Paris, Warszawa, Istanbul, Frankfurt og München giver de rejsende med alle formål mulighed for at nå verden. Knudepunkterne, eller de såkaldte ”Hubs”, står ikke alene og servicerer langtfra kun erhvervsrejsende.

– Vi er endnu for tidligt på året til at drage konklusioner, men over en bred kam forventer vi ikke at rejseaktiviteten stilner af, om end den ketchup-effekt vi oplevede på bagsiden af nedlukningen nok er knap så massiv. Air Greenland er et godt eksempel på det. De åbnede i 2023 fra Billund til Kangerlussuaq med pæne passagertal og åbner igen i marts, mens de planlægger at gøre ruten til en helårsrute fra 2025. Samme historie kan knyttes til Air Baltic, der ud over Riga, har valgt at øge deres tilstedeværelse med ruter til Tallinn og Gran Canaria, fortæller Jan Hessellund.

Luftfragten lukkede stærkt i 2023…
…og kom tilfredsstillende ud af januar 2024. Der blev håndteret 6.976 tons – sammenholdt mod januar 2023 det er en stigning på 25,6 procent.

- Vi ser fortsat ind i et volatilt marked, men tror på at vi fastholder de gode takter fra efteråret. Det betyder blandt andet at vores allerede indfriede ambitioner om at flyve mere luftfragt fra os, end der køres herfra, er intakt for hele 2024. Med fragtmængderne i januar er vi kommet fornuftigt i gang. Den kapacitetsudvidelse vi foretog i fjor med blandt andet nye standpladser og rulleveje viser nu for alvor sit værd, sammenfatter Jan Hessellund.

Se månedstallene for januar

Vestdanmarks internationale lufthavn: Vi skal blive endnu dygtigere i 202422.4.2024 14:01:23 CEST | Pressemeddelelse