Aabenraa Kommune

Byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune er forbedret markant

Del

I 2023 er byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune blevet markant forbedret på både sagsbehandlingstid og opfyldelse af de nationale servicemål.

Der har været markant fremgang i byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune i 2023
Der har været markant fremgang i byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune i 2023

Aabenraa Kommunes byggesagsbehandling har i 2023 forbedret sig markant sammenlignet med 2022. En målrettet indsats og et stærkt samarbejde med erhvervslivet ligger til grund for de markante forbedringer. 

Konkret er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid faldet fra 48 dage i 2022 til 27 dage i 2023. Samtidig er tilfredsheden blandt besvarelserne i tilfredshedsundersøgelsen på byggesagsbehandlinger overordnet steget fra 66 til 75 på en skala fra 0-100 i samme periode.

- Det er en målsætning i vores erhvervsstrategi, at vi skal have en kompetent og effektiv byggesagsbehandling. Derfor er jeg også meget glad for, at både sagsbehandlingstider og tilfredshedsundersøgelsen viser en stor forbedring i det seneste år. Vi har oplevet, at dialog med ansøgere og branchen er altafgørende for, at vi sammen kan skabe en effektiv behandlingsproces, som kommer ansøgerne til gavn og samtidig overholder lovgivningen, siger borgmester i Aabenraa Kommune, Jan Riber Jakobsen.

Det er ikke kun politisk, der har været opmærksomhed på at forbedre byggesagsbehandlingen. Også blandt de medarbejdere, der sidder med opgaverne er der fokus på forbedring.

- Vi har i forvaltningen haft stor fokus på at optimere vores arbejdsgange og udnytte vores ressourcer bedst. Vi har en høj faglighed, som vi ikke skal gå på kompromis med, men vi har tilrettet arbejdsgangene, så vi i højere grad rammer de krav om hastighed, der er i branchen, siger direktør for Plan, Teknik & Miljø, Ditte Lundgaard Jakobsen og fortsætter:

- Vi har blandt andet nedsat en følgegruppe i byggebranchen, som vi er i tæt dialog med om den erhvervsrelevante byggesagsbehandling. Den dialog har været afgørende for, at vi nu kan se tilbage på et 2023, hvor vi har forbedret os markant.

Konkret har Aabenraa Kommune haft fokus på at klæde ansøgerne på til at skrive den gode ansøgning med fokus på de forskellige faser i byggesagsbehandlingen, at skrue op for forhåndsdialogen allerede inden ansøgningen og at indkalde til dialogmøder med ansøgerne, som på den måde føler sig bedre hjemme i materialet. Dertil har man indført faste telefontider med fuld bemanding, og selvom data viser, at Aabenraa Kommune har fået flere byggesager i 2023, så er både tilfredshed og kvalitet forbedret markant sammenlignet med 2022.

Kontakter

Borgmester Aabenraa Kommune, Jan Riber Jakobsen, tlf.: 29 32 25 30; e-mail: jrj@aabenraa.dk

Direktør Plan, Teknik & Miljø, Ditte Lundgaard Jakobsen, tlf.: 22 15 41 04; e-mail: dlja@aabenraa.dk

Kommunikationskonsulent Aabenraa Kommune, Kasper Stoof, tlf.: 73 76 72 90; e-mail: ksje@aabenraa.dk

Billeder

BETINGELSER FOR BRUG AF BILLEDMATERIALE: * Rettigheden til anvendelse af medfølgende billedmateriale er udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende nyhed og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge. * Anvendelse skal altid ske med angivelse af hele den oplyste billedbyline.

Følg pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye