Byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune er forbedret markant
I 2023 er byggesagsbehandlingen i Aabenraa Kommune blevet markant forbedret på både sagsbehandlingstid og opfyldelse af de nationale servicemål.

Aabenraa Kommunes byggesagsbehandling har i 2023 forbedret sig markant sammenlignet med 2022. En målrettet indsats og et stærkt samarbejde med erhvervslivet ligger til grund for de markante forbedringer.
Konkret er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid faldet fra 48 dage i 2022 til 27 dage i 2023. Samtidig er tilfredsheden blandt besvarelserne i tilfredshedsundersøgelsen på byggesagsbehandlinger overordnet steget fra 66 til 75 på en skala fra 0-100 i samme periode.
- Det er en målsætning i vores erhvervsstrategi, at vi skal have en kompetent og effektiv byggesagsbehandling. Derfor er jeg også meget glad for, at både sagsbehandlingstider og tilfredshedsundersøgelsen viser en stor forbedring i det seneste år. Vi har oplevet, at dialog med ansøgere og branchen er altafgørende for, at vi sammen kan skabe en effektiv behandlingsproces, som kommer ansøgerne til gavn og samtidig overholder lovgivningen, siger borgmester i Aabenraa Kommune, Jan Riber Jakobsen.
Det er ikke kun politisk, der har været opmærksomhed på at forbedre byggesagsbehandlingen. Også blandt de medarbejdere, der sidder med opgaverne er der fokus på forbedring.
- Vi har i forvaltningen haft stor fokus på at optimere vores arbejdsgange og udnytte vores ressourcer bedst. Vi har en høj faglighed, som vi ikke skal gå på kompromis med, men vi har tilrettet arbejdsgangene, så vi i højere grad rammer de krav om hastighed, der er i branchen, siger direktør for Plan, Teknik & Miljø, Ditte Lundgaard Jakobsen og fortsætter:
- Vi har blandt andet nedsat en følgegruppe i byggebranchen, som vi er i tæt dialog med om den erhvervsrelevante byggesagsbehandling. Den dialog har været afgørende for, at vi nu kan se tilbage på et 2023, hvor vi har forbedret os markant.
Konkret har Aabenraa Kommune haft fokus på at klæde ansøgerne på til at skrive den gode ansøgning med fokus på de forskellige faser i byggesagsbehandlingen, at skrue op for forhåndsdialogen allerede inden ansøgningen og at indkalde til dialogmøder med ansøgerne, som på den måde føler sig bedre hjemme i materialet. Dertil har man indført faste telefontider med fuld bemanding, og selvom data viser, at Aabenraa Kommune har fået flere byggesager i 2023, så er både tilfredshed og kvalitet forbedret markant sammenlignet med 2022.
Kontakter
Borgmester Aabenraa Kommune, Jan Riber Jakobsen, tlf.: 29 32 25 30; e-mail: jrj@aabenraa.dk
Direktør Plan, Teknik & Miljø, Ditte Lundgaard Jakobsen, tlf.: 22 15 41 04; e-mail: dlja@aabenraa.dk
Kommunikationskonsulent Aabenraa Kommune, Kasper Stoof, tlf.: 73 76 72 90; e-mail: ksje@aabenraa.dk
Billeder
BETINGELSER FOR BRUG AF BILLEDMATERIALE: * Rettigheden til anvendelse af medfølgende billedmateriale er udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende nyhed og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge. * Anvendelse skal altid ske med angivelse af hele den oplyste billedbyline.
Følg pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aabenraa Kommune
Tina glæder sig til at videreudvikle Fjordskolen som et specialpædagogisk fyrtårn19.6.2025 12:03:29 CEST | Pressemeddelelse
45-årige Tina Mätzke er Fjordskolens nye skoleleder. Hun tiltræder i rollen efter fire måneder som konstitueret leder og med seks år som afdelingsleder på Fjordskolen i rygsækken.
Aabenraa Kommune samler Grænsetrekanten: Fokus på grøn udvikling og grænseoverskridende dialog19.6.2025 12:02:43 CEST | Pressemeddelelse
Grænsetrekanten samlet i Aabenraa: Fokus på grøn udvikling og styrket grænseoverskridende dialog om grøn udvikling, mobilitet og Flensborg Fjord
Aabenraa Kalder – fælles initiativ mellem kommune og erhvervsliv skal vinde de unge tilbage18.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvordan bevarer man kontakten til unge, der er flyttet fra hjemstavnen for at studere, arbejde eller prøve noget nyt? Og hvordan får man unge, der pendler ind til virksomhederne i kommunen til at blive og slå sig ned? De spørgsmål har Aabenraa Kommune, Business Aabenraa og en række lokale virksomheder stillet sig – og svaret er en fælles indsats for at styrke relationen til de unge voksne og minde dem om, hvad området kan gøre for dem.
5,4 mio. kr. fra Nordea-fonden skal styrke Padborg som startpunkt for Hærvejen17.6.2025 15:19:16 CEST | Pressemeddelelse
Med 5,4 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er vejen banet for en ambitiøs forvandling af Padborg til startpunkt for Hærvejen – hvor Grænselandets Have og Told- og Grænsemuseet bliver både fysisk ankomstpunkt for vandrere og cyklister samt centrum for formidlingen af Hærvejens og grænselandets historie.
Ferieophold for mennesker med demens lynhurtigt fuldt booket – over 40 på venteliste4.6.2025 15:24:20 CEST | Pressemeddelelse
På blot få timer var der udsolgt til det nye ferieforløb for mennesker med demens og deres pårørende i Aabenraa Kommune. Interessen overgår alle forventninger.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum