Aarhus kan skrive danmarkshistorie for turbokyllinger

På onsdag skal Aarhus Byråd beslutte, om indkøb af turbokyllinger skal høre fortiden til. Turbokyllinger lider voldsomt, fordi de vokser meget hurtigt, og det vil et nyt forslag fra SF og  Thure Hastrup gøre op med. Forslaget kan gøre Aarhus til den første kommune i Danmark, der helt dropper turbokylling. Dyreværnsforeningen Anima opfordrer politikerne til at sige ja og skrive historie.

Turbokylling i stald

Kyllingernes forhold er uacceptable

Hvert år indkøber Aarhus Kommune 90 tons kyllingekød, hvoraf omkring halvdelen er fra racen Ross 308 - kendt som turbokylling. Beslutningen har derfor betydning for tusindvis af dyr.

Ifølge forslagsstillerne er dyrenes forhold helt uacceptable: “Produktionen af turbokyllinger har i flere år været udsat for massiv kritik, fordi kyllingernes organer og ben ødelægges og ikke kan følge med vægten under den forcerede produktionsform. Det gør, at kyllingernes korte liv bliver ekstremt smertefuldt og har karakter af dyremishandling.” forklarer forslagsstillerne i deres oplæg.

Aarhus Kommune har allerede indført en politik om mindstekrav for velfærden hos kyllingerne i kommunens såkaldte A-sortiment, der dermed ikke må være fra turbokyllinger. Liv Gro Jensen, ordfører fra SF Aarhus, stiller forslaget sammen med Thure Hastrup om, at den nuværende positive politik skal være konsekvent og udvides til at gælde alle kyllinger.

Politiken vil stille krav om, at alle indkøbte slagtekyllinger skal være langsommere voksende racer.

Udfasning er allerede i gang

Aarhus Kommune står ikke alene i sine overvejelser. I 2023 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om at stoppe indkøb af turbokyllinger i alle statslige institutioner, og der arbejdes aktivt for et EU-forbud.

Flere prominente virksomheder som Salling Group, Rema 1000, Lidl, 7-Eleven, Q8, Joe & The Juice, Espresso House, Scandic Hotels og Shell har også allerede forpligtet sig til at udfase indkøb af turbokyllinger. Det tydeliggør, at Danmark er ved at bevæge sig væk fra en praksis, hvor dyrenes velfærd er så ringe, at millioner af kyllinger årligt dør af hjertestop, inden de når slagteriet.

“Det er en fantastisk mulighed Byrådet står med, hvor de kan vælge at gøre Aarhus til den første kommune i landet, der går hele vejen for turbokyllingerne, og vi opfordrer uden tvivl Byrådet om at stemme ja. Det vil sende et stærkt signal til resten af landets kommuner omkring vigtigheden i at prioritere dyrevelfærd,” udtaler direktør i Anima, Joh Vinding.

Turbokylling i stald
Turbokyllinger i stald