CEPOS: Regeringens ældreudspil skal have ros for positive takter – nu skal det bare føres ud i livet

SVM-regeringens ældreudspil er overordnet set et af de bedste og mest ambitiøse politikudspil, siden frit valg på ældreområdet kom på den politiske dagsorden for 20 år siden. Det svære bliver at udføre det i praksis

Karsten Bo Larsen. Fri afbenyttelse med kreditering.
Karsten Bo Larsen. Fri afbenyttelse med kreditering. Foto: Jakob Melgaard

Regeringens længe ventede ældreudspil er nu blevet præsenteret, og der er masser af positive elementer, som både fremmer borgerens frie valg og giver bedre ældrepleje gennem øget konkurrence.

Her kan man særligt fremhæve:

§  Brud på det offentlige monopol på genoptræning og rehabilitering

§  Etableringen af offentlige friplejehjem som aktieselskaber

§  Etableringen af en central kontrolenhed, der skal kontrollere kommunernes beregninger af afregningspriser til private leverandører

”Hvis de gode tanker og stærke politiske ambitioner i praksis skal omsættes til bedre ældrepleje, er det dog helt afgørende, at der bliver skabt øget gennemsigtighed i plejehjemmenes økonomi og bedre muligheder for at sammenligne kvalitet og udgifter på tværs af de enkelte plejehjem. Her ønsker jeg flere konkrete initiativer i regeringens udspil,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

På trods af de historisk gode takter i regeringens udspil, så er der også enkelte områder, hvor der kan være grund til bekymring.

Regeringen foreslår at indføre et princip om helheldspleje, som på mange måder er godt, men det risikerer at blive et stort tilbageslag for de private leverandører. Det bliver nemlig et krav, at både offentlige og private leverandører af ældrepleje skal kunne levere alle elementer - praktisk hjælp, personlig pleje samt rehabilitering og genoptræning - i de plejeforløb, som kommunen fastsætter.

I dag er det reelt set kun kommunerne, der kan - og må - levere alle elementer. Det vil således kræve en meget betydelig omlægning hos af de private plejeleverandørers virksomheder.

”Hvis det her ikke indføres med meget stor omtanke, fleksibilitet og tålmodighed, risikerer det at blive helt ødelæggende for de private leverandører. Fru Jørgensen kan således i fremtiden i højere grad vælge, om hun vil i bad eller spille kort med den kommunale hjemmehjælper. Til gengæld kan hun i værste fald få svært ved at finde en privat leverandør, hvis hun er utilfreds med den kommunale hjemmehjælper,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.

Kontakt Karsten Bo Larsen på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.