DI: En værdig ældrereform, men den bør ikke indskrænke det frie valg

Regeringens ældrereform lægger kimen til en mere værdig ældrepleje, der øger selvbestemmelsen, og som tager et nødvendigt opgør med tyngende administration. Dog kan rigide krav indskrænke de ældres frie valg på ét helt afgørende område, lyder det fra Dansk Industri (DI).

Lars Sandahl Sørensen adm. direktør i Dansk Industri. Foto: DI.

Regeringen har i dag fremlagt sin reform af ældreområdet, der i store træk sætter en rigtig retning for fremtidens ældrepleje. Her er det særligt et udvidet frit valg på genoptræning- og rehabiliteringsområdet, ligestilling af offentlige og private leverandører på takstområdet samt færre dokumentationskrav, der fortjener ros, lyder det fra erhvervsorganisationen.

- Jeg deler fuldt og fast ambitionen om, at ældre fortjener en værdig pleje, hvor der er sammenhæng mellem den hjælp og pleje, man modtager. Hvor man vægter mennesker over systemer og tager udgangspunkt i den enkeltes behov. Intet kan være vigtigere i vores ældrepleje end det, og derfor er jeg glad for, at regeringen nu tager rigtige skridt til at reformere ældreområdet, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI og fortsætter:

- Jeg glæder mig særligt over, at de ældre og medarbejderne får langt støre fleksibilitet til at tilrettelægge plejen på en måde, der giver mening for den ældre. Og når vi understøtter den fleksibilitet med en strategi for, hvordan vi udnytter velfærdsteknologi langt bedre, så er vi er på sporet af det helt rigtige, siger han.

Alligevel undrer det DI-direktøren, at alle velfærdsleverandører i fremtiden skal leve op til kravet om helhedspleje. Det betyder, at en virksomhed både skal kunne levere genoptræning, personlig pleje og rengøring for overhovedet at komme i betragtning til at levere velfærd til de ældre. Også selvom de kun udfører opgaver for de ældre, der alene er visiteret til rengøringshjælp. Og det vil i praksis betyde, at de tusindvis af ældre, der i dag kun modtager praktisk hjælp, i fremtiden vil at have færre leverandører at vælge imellem.

- Jeg har svært ved at se logikken i, at en lille rengøringsvirksomhed også skal tilbyde et genoptræningsforløb, før de må gøre rent hos en pensionist, der i øvrigt ikke er visiteret til et genoptræningsforløb, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Konsekvensen bliver, at man indskrænker det frie valg for tusindvis af ældre. For det er helt urealistisk at tro, at en lokal rengøringsmand fra næste år kan levere lange og komplicerede genoptræningsforløb, siger han.

Og løsningen på hovedpinen behøver ikke være kompliceret.

- Vi har helt konkrete bud på, hvordan man kan opnå en mere helhedsorienteret tilgang. Kort sagt bør regeringen lave tre indgange, hvor den ene kun omfatter praktisk hjælp. På den måde bliver udgangspunktet stadig de ældres behov samtidig med, at vi udvider deres frie valg, siger Lars Sandahl Sørensen.

Tilsvarende efterlyser erhvervsorganisationen bedre vilkår for frit valg i udformningen af de nye lokalplejehjem. Driften af de nye friplejehjem bør sendes i udbud, så private aktører får mulighed for at hjælpe med at løfte opgaven, og dermed sikre mere udvikling af ældreserviceområdet.

- Der findes masser af private ildsjæle, som både kan og rigtig gerne vil være med til at give de ældre en værdig alderdom. Og faktisk tager ældrereformen udgangspunkt i en plejeform, som mange private har haft succes med i årevis. Det giver da kun mening, at de får mulighed for at få de kompetencer og erfaringer i spil på de lokale friplejehjem, siger Lars Sandahl Sørensen.

Ny global undersøgelse: Mening på arbejdet stiger for andet år i træk – de unge scorer fortsat lavest22.5.2024 14:37:16 CEST | Pressemeddelelse

Det er blevet mere meningsfyldt at gå på arbejde, viser nye tal fra Voluntas. Det er andet år i træk, at scoren for meningsfuldt arbejde stiger, efter flere år med fald. Ifølge den globale undersøgelse 'Meningsfuldhed på Arbejdet 2024', foretaget af det danske rådgivningsfirma Voluntās, er følelsen af mening på jobbet steget fra 73 i 2023 til 74 i 2024. - Vi er nu for alvor kommet ud af pandemien, der udgjorde et historisk lavpunkt, hvad angår den mening, vi mennesker oplevede i vores arbejde. Vi begynder at mærke et stærkere tilhørsforhold og ser et tydeligere formål med det vi laver, idet vi igen kan forholde os fysisk til vores arbejdsplads, vores kollegaer og det produkt, vi i sidste ende hver især bidrager til. Men vi er bestemt ikke i mål og mange organisationer er stadig ved at finde sig til rette i en virkelighed, hvor både arbejdsformer og indstillingen til selve arbejdets plads i livet, har forandret sig fundamentalt, siger Nicolai E. E. Iversen, Chief Philosophy Officer hos

DI: storstilet plan for at styrke Danmarks maritime forsvar21.5.2024 08:10:22 CEST | Pressemeddelelse

Danmark kan i det store hele bygge skibe selv, men det kræver en ambitiøs satsning for at styrke det maritime forsvar. Sådan lyder anbefalingerne fra det nationale partnerskab på det maritime områder med deltagelse af regeringen, erhvervsorganisationer, fagforeninger og universiteter. Derfor anbefales det at udvide skibsbygningskapaciteten herhjemme markant. Landets største erhvervsorganisation betegner det som en storstilet plan.