Nu kan du søge støtte: Norlys Vækstpulje er klar med 25 mio. kr. i årets første uddelingsrunde

Norlys Vækstpulje har siden sin start støttet lokale projekter med 175 millioner kroner, og puljen er lige nu åben for ansøgninger.

Sidste år hjalp Norlys Vækstpulje knap 900 lokale initiativer med at realisere deres ambitioner, og nu er det igen muligt at søge om en økonomisk håndsrækning fra puljen.

Hele 25 millioner kroner er der til uddeling i første ansøgningsrunde.

- Vi vil gerne støtte projekter, der på den ene eller anden måde er med til at fremme bæredygtighed, grøn innovation eller det lokale engagement. Der er rigtig mange danskere, der som Norlys hver eneste dag tager ansvar for mere end dem selv, og dem vil vi gerne hjælpe til at lykkes gennem Norlys Vækstpulje, siger Jens Erik Platz, formand for Norlys a.m.b.a.

Sidste år gik cirka 70 procent af de afsatte midler til at støtte initiativer inden for forenings-, idræts- og kulturlivet.

Norlys Vækstpulje støtter dog også initiativer, der har fokus på uddannelse, forskning samt innovative idéer, der kan skabe arbejdspladser. Godt 10 procent af støtten sidste år gik til netop det formål.

Siden Norlys Vækstpulje Nord for første gang uddelte støtte til lokale initiativer i oktober 2020 er der fordelt i alt 51 millioner kroner.

Alle kan søge

Selvom Norlys Vækstpulje først og fremmest er sat i verden for at støtte projekter inden for Norlys’ ejergeografi - der dækker det meste af Jylland - kan initiativtagere også søge støtte, hvis projektet for eksempel gavner den grønne omstilling i bredere forstand.

- Sidste år støttede vi for eksempel en østjysk virksomhed, der har udviklet en drone, som ved hjælp af kunstig intelligens kan lande på og reparere skader på vindmøllevinger samt en virksomhed i Lyngby, som har designet et støjreducerende cover til varmepumper. Som landets største energi- og teleselskab vil vi gerne hjælpe Danmark med at bevæge sig mod en endnu grønnere fremtid, og derfor har Norlys Vækstpulje naturligvis også øje for den type ansøgninger, siger Jens Erik Platz.

Norlys Vækstpulje har ansøgningsfrist den 1. marts 2024, og du kan læse mere om Norlys Vækstpulje og søge støtte på Norlys’ hjemmeside.

Her kan du desuden finde den fuldstændige liste over projekter, som Norlys Vækstpulje har støttet siden 2020.

Bestyrelsesformand i Norlys

Norlys er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med 3.500 medarbejdere i Silkeborg, Aarhus, Aalborg, Esbjerg, København og en række mindre byer. Vi leverer energi, ladestandere, internet og tv til flere end 1,7 millioner husstande og virksomheder. Norlys er ejet af 800.000 andelshavere.

Vi arbejder for grøn omstilling og digitalisering. Ud over vores kunderettede aktiviteter ejer vi blandt andet landets største elnet og landets største fibernet samt aktiemajoriteten i Norlys Energy Trading, som handler med energi. Vi ejer også halvdelen af Eurowind Energy, der er en førende udvikler af solcelle- og vindmølleparker.