Humlerig øl stormer frem

Danske øl-nyderes tørst efter den humlefyldte øltype India Pale Ale (IPA) synes umættelig. I 2023 solgte bryggerierne i Bryggeriforeningen knap 30% mere IPA end året før. Og de bryggede hele 512 forskellige IPA’er.

IPA er klart den øltype, som bryggerierne brygger flest forskellige udgaver af

Danskerne kan tilsyneladende ikke få nok humlesmag i deres øl. Sidste år sendte Bryggeriforeningens medlemmer 28,8% mere af øltypen India Pale Ale (IPA) ud i butikker og barer. Det viser en opgørelse over salget i 2023.

IPA blev brygget første gang i det 18. århundrede, da tusindvis af britiske handelsfolk og soldater opholdt sig i Indien og savnede tørstslukkende britisk øl. Derfor udviklede de engelske bryggere IPA, der takket være et højt indhold af humle og en høj alkoholprocent kunne klare den tidskrævende sejltur fra England til Indien.

Men IPA er efterhånden blevet et vidt begreb, og sidste år blev der brygget 512 forskellige IPA’er, viser indberetninger til Bryggeriforeningen.

Tilsættes humlen inden kogningen af øllet, får IPA en frisk og bitter smag, mens den bliver mere frugtig, hvis bryggeren lægger humle i øllet efter kogningen. Øltypen byder på et væld af forskellige stilarter, og man få skænket alt fra alkoholsvage Session IPA’ er til Double eller Triple IPA’er med masser af procenter.

”IPA’er går godt til flere af danskernes yndlingsspiser, eksempelvis burger, sandwich og chillikrydret mad. Det kan være en af årsagerne til øltypens popularitet”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

I alt bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 1847 forskellige øl i 2023, og mere end hver fjerde af dem var dermed en IPA.

Men selv om udvalget af IPA’er nærmest skummer over, fylder øltypen betydeligt mindre målt på volumen. Således udgør IPA blot 2,5% af den samlede mængde øl.

Den helt store øltype i Danmark er Lys Lager, som tegner sig for hele 85,1% af volumen – fordelt på 56,1% Pilsner og 28,2% Classic. Flere af de danske mikrobryggerier har sat damp under kedlerne med Lys Lager, og derfor voksede udvalget af den øltype fra 267 til 316 forskellige øl fra 2022 til 2023.