Bilsalget bremsede op i januar - dog med god grund
1.2.2024 06:32:31 CET | Mobility Denmark | Pressemeddelelse
Bilsalget tog et dyk i årets første måned, hvilket var forventeligt, da skattelettelserne fra finanslovsaftalen først træder i kraft 1. februar.

Bilåret 2024 startede ud med en større opbremsning i bilsalget, da der i januar, blev indregistreret 8.848 nye personbiler svarende til et fald på 15 procent sammenlignet med januar sidste år. Faldet kan skyldes, at stigningen i bundfradraget i registreringsafgiften for elbiler, som var en del af finanslovsaftalen, først træder i kraft 1. februar. Det har skabt et incitament til at vente med at indregistrere og derved kunne betale en lavere registreringsafgift.
"Danskerne er prisfølsomme, og derfor påvirkes elbilsalget af et lavere bundfradrag i registreringsafgiften. Heldigvis hæves fradraget fra februar, hvor vi forventer, at der igen bliver sat strøm til især elbilsalget," siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Den videre udvikling i elbilsalget kræver gode rammer
Resultatet af bilsalget for januar illustrerer, at afgiftsniveauet har stor betydning for forbrugeradfærden. Hvor andelen af elbiler af det samlede bilsalg i december måned oversteg 50 procent, er den i januar faldet til 35 procent, hvilket er den laveste andel siden august 2023. Det er dermed langt fra forventningen om, at elbilandelen kommer til at stige betydeligt i 2024.
"Andelen af elbiler i personbilsalget i januar ligger på et markant lavere niveau end vi så i december. Elbilsalget påvirkes betydeligt af afgiftsniveauet, og derfor er det særligt vigtigt for den grønne omstilling, at afgifterne ikke kommer til at stige fra 2026, som det ellers er planen i den nuværende politiske ramme," siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
De Danske Bilimportører udsender hver måned en pressemeddelelse om bilsalget i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk
Pressefoto
Kildeangivelse
Gengivelse af pressemeddelelsens tekstindhold bedes kildeangivet: De Danske Bilimportører
Gengivelse af tal og statistikker bedes kildeangivet: Bilstatistik.dk
Nøgleord
Kontakter
Mads RørvigAdm. direktørDe Danske Bilimportører
Tlf:30 16 10 04mr@bilimp.dkKristine VindKonsulentDe Danske Bilimportører
Tlf:31369066kbv@bilimp.dkDe Danske Bilimportører
Følg os på følgende kanaler:
De Danske Bilimportører er brancheorganisation for bilfabrikkernes repræsentation i Danmark. Vi varetager bilbranchens interesser over for politikere, myndigheder og den danske befolkning, mens vi holder samfundet opdateret ved hjælp af relevant data og information.
Følg pressemeddelelser fra Mobility Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Mobility Denmark
Ny regering holder liv i ambitionen om at afskaffe registreringsafgiften på elbiler2.6.2026 16:14:58 CEST | Pressemeddelelse
Mobility Denmark glæder sig over, at regeringen i sit nye regeringsgrundlag fastholder ambitionen om at undersøge modeller for en permanent afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler.
Elbilfesten fortsætter med ny rekord. En ny regering afgør om festen kan fortsætte1.6.2026 07:08:37 CEST | Pressemeddelelse
78,7 procent af af bilsalget i maj var elbiler, og andelen blandt private var endnu højere. Hvis udviklingen skal fortsætte, og en ny regering reelt skal være den grønneste nogensinde, skal afgiften på elbiler afskaffes.
200.000 nye elbiler i EU i april27.5.2026 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 3 år siden var andelen af elbiler i EU 11,8 procent, men nu er mere end 20 procent af de nye biler i EU elektriske. Danmark ligger stadig i front med en andel på knap 82 procent, men EU er på vej efter.
Ny klimafremskrivning: Elbilerne er afgørende for, at Danmark når klimamålet i 203012.5.2026 13:36:37 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens nye klimafremskrivning viser, at udviklingen i bilparken spiller en afgørende rolle for, at Danmark når klimamålet i 2030. Ifølge Mobility Denmark understreger tallene, at elbilerne nu er en central del af klimaløsningen – og at Danmark snart når næste store milepæl: 1 million elbiler på vejene.
Danmark trodser nordisk tilbagegang med vækst i bilsalget12.5.2026 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark var det eneste nordiske land med fremgang i bilsalget i april, mens elbilerne fortsat fyldte markant i nyregistreringerne på tværs af Norden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum