EIFO-analyse: Trods tilbagegang leverer Region Hovedstaden fortsat mange nye iværksættere

Der blev stiftet færre nye virksomheder i 2023. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO. Region Hovedstaden leverer dog fortsat et pænt aktivitetsniveau, som landet største leverandør af iværksættere.

”Det er godt at se, at der ikke kun er tilbagegang, men at der faktisk er fremgang i flere kommuner. Erhvervshusene, de kommunale erhvervsservicefunktioner og iværksætternetværkene arbejder stenhårdt på at sparre med iværksætterne på deres rejser og det giver altså pote i flere af kommunerne,” siger Jonas Kristiansen, der er ansvarlig for EIFO's SMV- og iværksætterrettede aktiviteter i Østdanmark.

Selvom færre stiftede ny virksomhed i 2023, så er der fortsat godt gang i iværksætteriet i Region Hovedstaden. Det viser en ny analyse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO.

Ifølge analysen, der i år også omfatter enkeltmandsvirksomheder, blev der i 2023 i hele landet stiftet 34.544 nye iværksættervirksomheder, hvilket var 2.228 færre end i 2022, svarende til et fald på 6 pct. I Region Hoved

Region Hovedstaden leverer med 14.189 nye iværksættervirksomheder under ét en tilbagegang på 5,9 pct., men bevarer sin placering som den ubetinget største leverandør af iværksættervirksomheder i landet, efterfulgt af Region Midtjylland med 6963 virksomheder og Region Syddanmark med 6153. Derefter følger regionerne Sjælland og Nordjylland med henholdsvis 4401 og 2838 nye iværksættervirksomheder i 2023.

Fordelingen følger samme mønster som tidligere år. Generelt har den geografiske fordeling i andelen af nye virksomheder regionerne i mellem været meget stabil de seneste år, fremgår det af EIFO’s analysen.

Laveste antal siden rekordåret 2021

Men det er det laveste antal nye virksomheder siden rekordåret 2021, konstaterer Jonas Kristiansen, der er ansvarlig for EIFO’s SMV- og iværksætterrettede indsats i Østdanmark.

”Usikkerheden om den økonomiske situation og den høje inflation har gjort det sværere for danske iværksættere at etablere sig. Det afspejles i tallene for iværksætteråret 2023, hvor vi desværre igen i år ser en tilbagegang,” konstaterer Jonas Kristiansen, der er ansvarlig for EIFO’s SMV- og iværksætterrettede indsats i Østdanmark.

Han møder derfor jævnligt både iværksættere og etablerede SMV’er, der søger risikovillig kapital til vækstrejsen, deres internationalisering eller grønne omstilling.

Danmarkskortet over antallet af nye iværksættere i 2023.

København, Frederiksberg og Gentofte fører an

Det er ikke overraskende de store byer i landet, der indtager de første fire pladser på kommunelisten med Københavns Kommune, som den store driver med 5963 nye iværksættervirksomheder i 2023 efterfulgt af Aarhus med 2282, Odense med 1154 og Aalborg med 1137 nystiftelser. Frederiksberg Kommune er landets femtestørste med 840 nye virksomheder.

Gentofte Kommune leverer med 650 virksomheder tredjeflest nye virksomheder i regionen og syvendeflest i hele landet.

Fremgang i Furesø, Vallensbæk, Hørsholm og Lyngby

Der er flere kommuner i regionen, der leverer en fremgang i antallet af nye iværksættere. Det drejer sig bl.a. om Furesø, Vallensbæk, Hørsholm og Lyngby-Taarbæk kommuner, der leverer fremgange på hhv. 54, 38, 15 og 13 nye virksomheder.

”Det er godt at se, at der ikke kun er tilbagegang, men at der faktisk er fremgang i flere kommuner. Erhvervshusene, de kommunale erhvervsservicefunktioner og iværksætternetværkene arbejder stenhårdt på at sparre med iværksætterne på deres rejser og det giver altså pote i flere af kommunerne,” siger Jonas Kristiansen.

God aktivitet trods alt

”Når man kigger ned over kommunelisten, ses det, at der trods faldet er god aktivitet i alle kommuner og det er godt at se, at der fortsat er så mange, der vil starte egen virksomhed. Det vidner om, at der stadig er en hel del gode ideer og kompetencer derude. Det er også det billede, vi møder, når vi er ude i iværksættermiljøerne. Det er topmotiverede og kompetente mennesker, der er realistiske omkring den kapital- og vækstrejse, de skal ud på. Det lover godt,” siger Jonas Kristiansen.

Se hele analysen og kommunelisten her

Billeder

Danmarkskortet over antallet af nye iværksættere i 2023.

Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO) er danske virksomheders fælles indgang til risikovillig statslig finansiering.

EIFO er skabt ved en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond i begyndelsen af 2023.

EIFO er Danmarks nationale erhvervsfremmebank, investeringsfond og eksportkreditinstitut i én og samme finansielle institution. Vi udnytter synergier på tværs og bidrager med lån, garantier, kautioner, egenkapital- eller fondsinvesteringer til virksomheder, fonde m.m.

EIFO har et samlet forretningsomfang på omkring 150 mia. kr. i Danmark og ude i verden, og EIFO har mere end 5.000 kunder. Sammen gør vi Danmark rigere på det, der gør en forskel.