MENY vælger Reduced og Lindely Vin som partner i ny satsning, der skal fremme dansk madkultur

Del

I uge 6 lancerer MENY sit initiativ ’Danske Madskatte’, hvor kæden indledningsvis introducerer fire leverandører og partnere. To af de fire producenter er både den københavnske madspildsvirksomhed Reduced og vinproducenten Lindely Vin fra Kolding, som nu får mere synlighed i alle MENYs butikker.

Wiliam Lauf, co-founder i Reduced, ser frem til, at deres fire produkter bliver en del af "Danske Madskatte" i MENY.
Wiliam Lauf, co-founder i Reduced, ser frem til, at deres fire produkter bliver en del af "Danske Madskatte" i MENY.

Snart kan alle kunder i MENY vælge mere dansk, når initiativet ’Danske Madskatte’ bliver rullet ud i alle landets butikker. MENY udvælger og markerer 200 varer som en dansk madskat, hvilket indikerer, at den markerede vare er produceret i Danmark med fokus på kvalitet, godt håndværk og innovation.

I starten vil MENY introducere fire partnerskaber med udvalgte leverandører i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om Øllingegaard, Højer Pølser, Lindely Vingård og Reduced. De sidste to har været at finde i MENY siden 2023, og de glæder sig til at blive en del af det nye initiativ med deres henholdsvis fem og fire produkter. Nogle af deres produkter vil også blive solgt til hoteller, restauranter og caféer via Dagrofa Foodservice.

”Det er et kæmpe skulderklap fra MENY. Vi er en lille virksomhed med kun fire år på bagen. Selvom vi efterhånden er kendte og anerkendte i fødevarebranchen, er det fortsat langt fra alle i den danske befolkning, som har hørt om os. Vores mission er at reducere madspild i fødevareindustrien ved at konvertere sidestrømme til naturlige, smagfulde fødevarer af høj kvalitet. Ved at blive en del af ’Danske Madskatte’, får vi mulighed for at sprede kendskabet til os, vores produkter og vores fokus på bæredygtighed. Det er vi meget taknemmelige for,” udtaler Niels Skovby, CCO i Reduced. 

Ambitionen hos MENY er at manifestere sig som hele Danmarks madmarked, hvor sortimentet inden for ’Danske Madskatte’ på sigt kommer til at stige fra de 200 varer til 700. Alt dette kan kun ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører som Reduced og Lindely Vin, der har samme ambitioner.

”Vi glæder os til at starte ’Danske Madskatte’ op med Reduced, Lindely Vin og de andre leverandører. Reduced og Lindely Vin er blandt de nye, innovative spillere i branchen, og vi er glade for at have dem med i dette initiativ. Sammen skaber vi et rum for dialog og erfaringsudveksling mellem os alle. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.

MENY udfylder et hul i markedet

I MENY sigter de mod, at ’Danske Madskatte’ kommer til at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.

”Vi tænkte i starten, at vi ikke skulle være en del af en supermarkedskæde, da vi ikke følte, at nogen går op i kvalitet, håndværk og smag ligesom os. Men da MENY kom forbi vores vingård og præsenterede deres ambition, blev vi overbeviste om, at MENY vil være den helt rigtige partner for os. For vi er ikke interesserede i at stå på en hylde og samle støv. MENY udfylder hullet i det nuværende marked, og de sætter fokus på danske producenter, så danskerne får mulighed for at vælge danske varer af den bedste kvalitet,” fortæller Claus Møller Pedersen, adm. direktør i Lindely Vin.

Om ’Danske Madskatte’

Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres, og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.

Om Reduced:

Reduced ligger i København, nærmere bestemt Nordhavn, hvor de arbejder på at mindske madspild ved at udnytte birestprodukter og rester fra fødevare- og landbrugsindustrien. De sætter fokus på smag, kvalitet og bæredygtighed.

Om Lindely Vin:

Lindely Vin er en af Danmarks største vingårde, der ligger i Kolding. Deres mål er at skabe dansk vin af høj kvalitet. 

De fem Lindely Vin-produkter i ’Danske Madskatte’:

Lindely Aftensol 11%, Lindely Hvid Sollys 11%, Lindely Nordlys 9%, Lindely Nordic Ice 19%, Lindely Rosé Brandy 35% 

De fire Reduced-produkter i ’Danske Madskatte’:

Reduced økologiske brunsauce, Reduced økologiske hvidvinssauce, Reduced økologiske rødvinssauce og Reduced økologiske svampesauce.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Claus Møller Pedersen, adm. direktør i Lindely Vin, glæder sig til at vingårdens produkter bliver en del af "Danske Madskatte" i MENY.
Claus Møller Pedersen, adm. direktør i Lindely Vin, glæder sig til at vingårdens produkter bliver en del af "Danske Madskatte" i MENY.
Download

Om Dagrofa

Med over 500 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner. 

Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS

Fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice leverer for andet år i træk et positivt regnskab3.4.2024 08:45:00 CEST | Pressemeddelelse

En landets største totalleverandører til professionelle køkkener – Dagrofa Foodservice - kan for andet år i træk præsentere et positivt årsregnskab med et årsresultat på 40,6 mio. kroner. I løbet af 2023 har Dagrofa Foodservice bl.a. haft fokus på at optimere virksomhedens drifts- og logistikløsninger, tiltrække nye kunder gennem faglig inspiration og at mindske mængden af madspild. 2024 kommer til at handle om at styrke kundeoplevelsen og derigennem øge omsætningen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye