Copenhagen Light Festival

COPENHAGEN LIGHT FESTIVAL offentliggør det fulde program for d.2.-25.februar 2024

Med stor opbakning fra fonde og samarbejdspartnere kan Copenhagen Light Festival 2024 nu løfte sløret for årets program, der byder på spektakulære, glimtende oplevelser fra en stærk skare af nationale og internationale lyskunstnere og designere.

BRON af Båll og Brand (DK) over Knippelsbro. Festivalens unikke lysstråler understøtter vinklerne i broens funktionalistiske formsprog. Alle festivalens lysværker er hver dag tændt fra kl. 17 til kl. 22. Illustration af Båll & Brand

Lysfestivalen inviterer på oplevelser for alle

Fredag d. 2. februar kl. 17 tændes lyset i hvert af festivalens mere end 50 lysværker i områder på tværs af Københavns bydele – på gader, pladser og stræder, ved vand og i parker rundt omkring i hovedstadens mørke.

Jesper Kongshaug, forperson i Foreningen Copenhagen Light Festival:

“Jeg glædes ved, at vi i dette års program har fået mulighed for at inkludere en bred pallette af lysværker fra både danske og internationale kunstnere, designere og studerende, hvor udtrykket spænder fra fascinerende lysprojektioner over interaktive, undersøgende installationer til smukke og personlige kunstværker.

Vi ser frem til at kunne tænde alle lysværkerne fredag d. 2. februar og til at byens borgere samt gæster fra ind- og udland ganske gratis kan bevæge sig ud i København og opleve festivalens program hen over tre uger og fire weekender.

At lysfestivalen for 7. gang kan invitere på gratis fælles oplevelser for alle, muliggøres hvert år gennem tæt samarbejde og løbende støtte fra blandt andre Københavns Kommune, flere danske fonde, kulturinstitutioner og erhvervsaktører. Det er vi i Foreningen Copenhagen Light Festival meget taknemmelige for.”

Vivid%20Verve%20af%20Vibe%20Lundemark%20%28DK%29%20ops%E6ttes%20i%20Jorcks%20Passage.%20Her%20sammenflettes%20fortid%20og%20nutid%20i%20et%20internationalt%20m%F8de%20mellem%20230%20%E5rs%20japansk%20lanterneh%E5ndv%E6rk%20af%20Kojima%20Shoten%20og%20Vibe%20Lundemarks%20moderne%20digitalprintede%20m%F8nstre%2C%20h%E5ndmalede%20farvegradienter%20og%20samlende%20refleksioner%20i%20detaljer%20med%20Swarovski%20krystaller.
Vivid Verve af Vibe Lundemark (DK) opsættes i Jorcks Passage. Her sammenflettes fortid og nutid i et internationalt møde mellem 230 års japansk lanternehåndværk af Kojima Shoten og Vibe Lundemarks moderne digitalprintede mønstre, håndmalede farvegradienter og samlende refleksioner i detaljer med Swarovski krystaller. Foto af Vibe Lundemark

Kom med lysfestivalen ud i de mørke februar aftener

Se, hvilke lysværker du sammen med venner, familie og festivalens mange andre gæster kan glæde dig til : COPENHAGEN LIGHT FESTIVAL PROGRAM 2024

Tag på opdagelse i Københavns indre by og søg mod Refshaleøen, Ørestad, DR Koncerthuset, Vestre Kirkegård, Nordhavn og brokvartererne. Lysfestivalen strækker sig fra d. 2. - 25. februar og du kan allerede nu lægge planer for dine ture rundt i festivalen, hvor lysværkerne hver aften tændes i tidsrummet 17-22.

Drømmer du om at nå ud til alle lysfestivalens områder i byen, kan du holde øje med festivalens kort med både gå-, løbe-, cykel, havnebus- og busruter, som præsenteres i ugen op til d. 2. februar.

Husk, at du allerede nu kan opleve fire fantastiske lysværker hver aften på Vestre Kirkegård. Se med her: Kickstart på Vestre Kirkegård 2024

Mycelium%20Network%20af%20Stevie%20Thompson%2C%20Custom%20Fibre%20Optics%20%28UK%29.%20I%20den%20specialbyggede%20installation%20skifter%20lysende%20svampe%20langsomt%20farver%20og%20pulserer%2C%20som%20om%20de%20kommunikerer%20med%20hinanden%20i%20%D8ens%20have%20p%E5%20Refshale%F8en.
Mycelium Network af Stevie Thompson, Custom Fibre Optics (UK). I den specialbyggede installation skifter lysende svampe langsomt farver og pulserer, som om de kommunikerer med hinanden i Øens have på Refshaleøen. Foto af Stevie Thompson

Ekstra lysoplevelser og events du bør holde øje med

I programmet på  copenhagenlightfestival.org finder du desuden omtaler af events i festivalperioden, herunder om koncertrækken med DR Vokalensemblet i Marmorkirken, om Åbningskoncert i Holmens Kirke med Mogens Dahl Kammerkor og om Lysløbet og Familieløbet, der starter og slutter på Ofelia Plads. Eventprogrammet opdateres løbende under festivalen.

Det er også her du finder information og links til guidede fælles aftenture og beskrivelser af byens ekstra lysoplevelser – som lys i vinduerne hos La Glace eller hos Relæet på Nørrebro.

Unorbit%20af%20Elisabeth%20Holager%20Lund%2C%20scenograf%20og%20arkitekt%20%28NO/DK%29%20og%20Christoffer%20M%F8ller%2C%20pianist%20og%20komponist%20%28DK%29%2C%20med%20lyd%20af%20DR%20Vokalensemblet.%20V%E6rket%20kan%20opleves%20uden%20for%20DR%20Koncerthuset%20og%20d.%2022.%20+%2023.%20februar%20kan%20du%20opleve%20DR%20Vokalensemblet%20i%20Marmorkirken%2C%20som%20en%20eventr%E6kke%20under%20Copenhagen%20Light%20Festival.
Unorbit af Elisabeth Holager Lund, scenograf og arkitekt (NO/DK) og Christoffer Møller, pianist og komponist (DK), med lyd af DR Vokalensemblet. Værket kan opleves uden for DR Koncerthuset og d. 22. + 23. februar kan du opleve DR Vokalensemblet i Marmorkirken, som en eventrække under Copenhagen Light Festival. Foto af Elisabeth Holager Lund
null

Foreningens bestyrelse består af partnere fra Tivoli, Stromma Danmark, vnr.TV, Annette Juhl, Pia Allerslev, Kasper Hammer og Jacob Helenius.
Festivalens daglige drift og planlægning varetages af Copenhagen Light Festival sekretariatet.

Anders KongshaugCo-Founder, chef producervnr.TV v/ Kongshaug Productions

Grundlægger af vnr.TV, Indenfor 10 Minutter, v/ Kongshaug Productions.
Copenhagen Light Festival, co-founder og bestyrelse

Tlf:+4531670670Tlf:+4523103058anders@vnr.tv

Om Copenhagen Light Festival

Copenhagen Light Festival bygger på en blomstrende og kompetent lyskunst- og designscene med stærke traditioner, som skaber plads til vækst og aktiviteter, der får os til at sætte mere pris på vores bymiljø. Festivalen skaber lysoplevelser på et internationalt niveau og samler dem i byområder og på utraditionelle steder, hvor et stort og bredt publikum kan nyde dem.

Festivalen støttes af Københavns Kommune, Tivoli, Stromma Danmark, Royal Unibrew, Knud Højgaards Fond, William Demant Fonden, Villum Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Augustinus Fonden, Områdefornyelsen Bavnehøj, By & Havn, Broens Gadekøkken, Grundejerforeningssekretariatet Ørestad, Grundejerforeningssekretariatet ØrestadNord, RefshaleØen Ejendomme, Foreningen Ofelia Plads, Amager Vest Lokaludvalg, Krigsmuseet, Det Kgl. Bibliotek, Nordatlantens Brygge, Nørrebro Lokaludvalg m.fl..

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Light Festival

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Light Festival