Vallensbæk indfører kunstig intelligens i folkeskolen
Kunstig Intelligens (AI) har for længst indtaget pladsen som et centralt emne i samfundsdebatten om uddannelsessystemet. Nu har Vallensbæk Kommune taget skridtet fuldt ved at introducere AI som valgfag i folkeskolen.
![](/data/images/public/13561163/13774825/704b642c-b407-4d0c-b663-ae4d7efa1bd8-w_720.jpg)
Det nye undervisningsinitiativ skal forberede eleverne på de kommende teknologiske muligheder og udfordringer, og give dem redskaberne til at forstå og forme den teknologiske fremtid.
Eftertænksomt brug af teknologi
Valgfaget har en række overordnede mål, der sigter mod at ruste eleverne til at træffe velinformerede beslutninger om anvendelsen af Kunstig Intelligens (AI). Undervisningen inkluderer en dybdegående forståelse af begreber som bias, stereotyper og håndtering af data i forbindelse med arbejdet inden for AI. Eleverne vil desuden få kompetencer til at anvende Kunstig Intelligens i produktioner målrettet eksamener inden for natur og kultur. Valgfaget løber over 6 uger, hvor elever, lærere, vejledere og konsulenter samarbejder om at undersøge, hvornår og hvordan chatbots kan indgå i arbejdsprocesser.
- Der vil også være fokus på de etiske overvejelser, der følger med interaktionen med chatbots, og spørgsmålet om, hvordan vi som samfund kan bevare kontrol over teknologien og undgå at lade teknologien styre os, fortæller Lars Munch, digitaliseringskonsulent i Vallensbæk.
Kunstig intelligens belyser komplekse problemstillinger
Centralt for valgfaget er, at elevernes egne produktioner med brug af AI, skal bidrage til deres eksamener inden for kultur og natur. Inden for naturfagene vil eleverne arbejde med at udvikle en Machine Learning-model, der kan scanne objekter med kameraet og belyse komplekse problemstillinger som vandstand, miljøbelastning på afgrøder og affaldssortering.
I kulturfaget vil eleverne lave en eksamensproduktion ved hjælp af Kunstig Intelligens, hvor de skaber 360 graders billeder af forskellige områder og kulturer. Disse billeder vil indeholde interaktive elementer som tekst, billeder, videoer og lyd for at formidle elevernes viden om historie og kultur på en nyskabende måde.
Mere undervisning i fremtiden
Undervisningen i Kunstig Intelligens er startet op på Egholmskolen i Vallensbæk, og planen er at udbrede valgfaget til 9. årgang på alle kommunens folkeskoler. I det kommende skoleår udbydes der også undervisning i kunstig intelligens til mellemtrin og udskoling, så alle elever bliver klædt på til at håndtere de kommende teknologiske muligheder og udfordringer, og give dem redskaberne til at forstå og forme den teknologiske fremtid.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Hadberg ØhlenschlægerKommunikations- og pressechef
Tlf:+45 2059 6481kommunikation@vallensbaek.dkFølg pressemeddelelser fra Vallensbæk Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vallensbæk Kommune
Børnefest for kommunens nye daginstitution27.6.2024 13:18:30 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag hjalp mere end 100 børn til med skovle og trillebøre, da Vallensbæk Kommune og Gråkjær tog det første spadestik til en ny institution i Vallensbæk.
Elever med funktionsnedsættelse afprøver ny spilteknologi20.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På Kirkebækskolen i Vallensbæk, der er en skole for elever med multiple funktionsnedsættelser uden talesprog, er eleverne dykket ned i den nyeste teknologi inden for spil og robotteknologi.
Amerikanske lærere besøger dansk skole for at lære om trivsel og fællesskab17.5.2024 14:32:14 CEST | Presseinvitation
Egholmskolen i Vallensbæk får den 21. maj fornemt besøg af to amerikanske lærere, som vil studere kommunens og skolens forebyggende trivselsindsatser på 2. årgang.
Amerikanske lærere besøger dansk skole for at lære om trivsel og fællesskab17.5.2024 14:29:37 CEST | Presseinvitation
Egholmskolen i Vallensbæk får den 21. maj fornemt besøg af to amerikanske lærere, som vil studere kommunens og skolens forebyggende trivselsindsatser på 2. årgang.
Sprog er nøglen til børnenes fremtid26.2.2024 12:01:19 CET | Nyhed
Vallensbæk Kommune er på vej til at blive et forbillede inden for tidlig sprogstimulering og læring. Sprogstimulering skal give børnene den bedste start på livet og forberede dem på den bedst mulige fremtid.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum