Kommende bydel på Amager fejrer milepæl

Fælledby, der er ejet af PensionDanmark og By & Havn, har netop fejret grundstensplacering. Dermed er næste vigtige skridt taget til at realisere visionerne om en bydel med fokus på bæredygtige tiltag og godt naboskab i samspil med naturen.

Foto: Matias Bager

For godt fire år siden besluttede PensionDanmark sammen med By & Havn at investere i udviklingen af en ny og visionær bydel i hovedstaden, Fælledby. Og selvom projektet har været genstand for debat og af flere omgange har været sat på pause, er byggeriet nu godt på vej. I løbet af de næste år vokser en helt ny bydel frem – til gavn for hovedstaden, kommende beboere og PensionDanmarks medlemmer.

Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen, deltog i placeringen af grundstenen og betonede vigtigheden af byggeriet og af en helt ny og grøn bydel i København:

“København skal være en klimavenlig by, hvor man har råd til at bo, uanset om man er studerende, børnefamilie eller pensionist. Med Fælledby går vi lige præcis den vej. Det bliver en bydel, der med sine små pladser og byrum, tætte huse i forskellige københavnerhøjder bygget primært i træ med natur mellem husene inviterer til både byliv og udeliv. Grøn energi med solceller og planter på tagene. Fælledby får rigtig mange kvaliteter, som vi allerede nu kan glæde os til”.

Peter Stensgaard Mørch, viceadministrerende direktør i PensionDanmark var også tilstede ved indvielsen:

”PensionDanmark udvikler ejendomme og byområder, der sikrer et godt og langsigtet afkast til vores medlemmer. Det er en særlig attraktiv investering, når vi også kan bidrage til vores fælles samfund. Derfor er det rigtig glædeligt at fejre denne milepæl for et stærkt projekt, der sikrer mange forskellige typer af boliger til en hovedstad i vækst. Fælledby er et visionært projekt, hvor respekt for naturen og innovative klimaløsninger er i centrum.”

By & Havns adm. direktør, Anne Skovbro, glædede sig over, at Fælledby bliver en bydel, der er udviklet i tæt dialog med københavnerne.

”Fælledby er et resultat af en lang og grundig borgerinddragelse, hvor vi har lyttet til de ønsker og krav, som københavnerne har haft. Det har resulteret i byggeriet af et område tæt på naturen, og hvor fællesskaber er i centrum. Det er dejligt, at vi kan sætte en grundsten med en stærk vision påskrevet om, at Fælledby bliver bygget med respekt for mennesker, dyr og planter, og vi fremover kan sige, at vi har levet op til at bygge en by med liv, oplevelser og stærke fællesskaber.”

De kommende år bliver der bygget omkring 2.000 boliger, hvoraf cirka 500 af boligerne bliver almene - med kort afstand til metro og med Amager Fælleds natur som nærmeste nabo. Lige fra projektets start har det været afgørende at bygge på naturens præmisser. Derfor bliver den nye bydel primært opført i træ og ikke beton, ligesom man kun i begrænset omfang kan køre rundt i kvarteret, da veje og stier bliver bygget til gående frem for biler. Det er alt sammen med til at skabe en moderne bydel, der viser vejen til, hvordan vi kan bo og leve med en lavere klimabelastning, fortæller Erling Thygesen, administrerende direktør i Fælledby P/S:

”I Fælledby arbejder vi med innovative løsninger, der kan give en solid besparelse på CO2-udledningen af vores byggeri. Det kommer også til udtryk her i vores showroom. Her tester vi forskellige biobaserede byggematerialer, muligheder for energioptimering og tekniske løsninger til bl.a. regnvandshåndtering – alt sammen for, at vi kan bygge med et så lavt klimaaftryk som muligt.”

Det første byggeri står planmæssigt indflytningsklart i slutningen af foråret 2025. Som en del af Fælledbys arbejde med bæredygtige tiltag er det ambitionen, at hele byområdet og de første boligbyggerier skal DGNB-certificeres til platin-niveau. PensionDanmark har arbejdet med DGNB-certificering siden 2012 og stiller som krav, at pensionskassens ejendomme som minimum skal kunne opnå en DGNB-guldcertificering. Dermed lever ejendommene op til høje standarder inden for økonomi, sociale forhold og bæredygtighed.

Fakta om Fælledby

• Den færdige bydel skal huse 2.000 boliger, to børneinstitutioner, en offentlig skole, et plejecenter og lokale butikker
  • 25% af boligerne bliver almene og med de almene boligorganisationer som bygherre
  • Fælledby vil udgøre i alt 219.000 kvadratmeter etageareal.
  • Omkring en tredjedel af området bliver genetableret som bytur med særligt fokus på at maksimere lokal biodiversitet
  • I Fælledby prioriteres naboskab og foreningsliv i samspil med naturen, og der opføres nabolagshuse og fælleshuse flere steder i bydelen
  • Fælledby vil forventeligt stå færdig i 2032 og de første indflytninger sker i 2025
  • Bygherre er projektselskabet Fælledby P/S, som ejes ligeligt af PensionDanmark og By & Havn

Kommunikationskonsulent i PensionDanmark Cecilie Idun Andersen, 31930573, cia@pension.dk

Kommunikationschef i By & Havn Kristian Wederkinck Olesen, 30535004, kwo@byoghavn.dk

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejdsmarkedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for over 815.000 medlemmer beskæftiget i 21.500 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kundeejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. De samlede indbetalinger udgjorde 15,2 mia. kr. i 2022. Balancen er over 300 mia. kr.