ROCKWOOL Fonden

ROCKWOOL Fonden: Ny politisk aftale om udenlandsk plejepersonale er fornuftig

Regeringen har i dag landet en ny aftale om rekruttering af udenlandsk arbejdskraft til sundhedsvæsenet. Blandt andet ønsker regeringen at undersøge, om afviste sygeplejersker fra udlandet kan få job som social- og sundhedsassistenter i Danmark.

Hertil har Mia Amalie Holstein, cheføkonom i ROCKWOOL Fonden, følgende kommentarer:

Der kan være gode grunde til at styrke arbejdskraftindvandringen.

”De kommende år stiger antallet af ældre over 70 år betydeligt, hvilket øger behovet for omsorgs- og plejepersonale. Finansministeriet har beregnet, at vi om godt 10 år vil mangle mindst 15.000 SOSU-assistenter og -hjælpere. Det er derfor ganske fornuftigt, hvis udenlandske sygeplejeruddannede, som ikke lever op til danske standarder, i stedet kan autoriseres som social- og sundhedsassistenter. På den baggrund kan der være gode grunde til at styrke arbejdskraftindvandringen.”

Arbejdskraftindvandring fører ofte til permanent indvandring

”Man skal dog være opmærksom på, at arbejdskraftindvandring ofte fører til mere permanent indvandring, og at der derfra kan opstå integrationsudfordringer. Integrationsudfordringer viser sig dels indirekte ved store beskæftigelses- og løngab ift. danskere med samme uddannelse. Flere studier peger på, at ekstra uddannelse og sprogindsatser kan lukke nogle af disse gab.

På 20 år er antallet af arbejdstilladelser til indvandrere steget fra 5.600 til næsten det tidobbelte: 51.300 i 2022, hvoraf omtrent halvdelen er til personer fra lande uden for EU. Og vores undersøgelser i ROCKWOOL Fonden viser, at omkring 30 pct. af den udenlandske arbejdskraft stadig er i Danmark 10 år efter, at de kom hertil. Dertil kommer familiesammenføringer og efterkommere. Det er således vigtigt at holde sig for øje, at arbejdskraftindvandringen fører til store befolkningsmæssige forskydninger og integrationsudfordringer.”

Indere og filippinere klarer sig godt

”Det er væsentligt at fremhæve, at gruppen af arbejdsmigranter generelt klarer sig godt på arbejdsmarkedet, og at deres børn også klarer sig godt i skolen. For de herværende indere og filippinere er beskæftigelsen ganske høj på hhv. 75 og 78 pct. Men der vil være behov for investeringer fx i efteruddannelse og i at lære dem dansk.”

Om ROCKWOOL Fonden

ROCKWOOL Fonden er en upartisk og selvfinansieret fond. Vi leverer uafhængig forskning og viden om mulige løsninger på samfundets udfordringer.

ROCKWOOL Fonden blev etableret i december 1981, hvor seks medlemmer af Kähler-familien overdrog hvad der svarer til 25 % af aktierne i ROCKWOOL International. Fra starten var det et erklæret mål at bidrage med uafhængig, troværdig forskning til gavn for brede dele af befolkningen, og dette er siden blevet komplementeret med tilvejebringelse af viden om mulige løsninger på de udfordringer, samfundet står overfor.

For både forskning og interventioner er det overordnede mål at bidrage til en styrkelse af velfærdsstatens sociale og økonomiske bæredygtighed ved at skabe ny og uafhængig viden om og mulige løsninger på samfundsmæssige udfordringer.

Følg pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden

Flere pressemeddelelser fra ROCKWOOL Fonden

Et land i forandring: Forskerne deler nu deres beregninger af, hvordan Danmark ændrer sig - helt ned til allernærmeste lokalområde11.9.2024 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med en ny interaktiv webside stiller forskerne i ROCKWOOL Fonden deres beregninger til rådighed for skoler, undervisere og studerende, der vil undersøge, hvordan befolkningssammensætningen, servicetilbud, infrastruktur og kvadratmeterpriser i Danmark udvikler sig – både på landsplan og ned i de helt lokale boligområder.

Jo flere børn, jo større ulighed mellem fars og mors pension4.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danske mænds pensionsformuer er i gennemsnit 19% højere end kvinders, og det er i høj grad antallet af børn, der koster på moderens pension. Jo flere børn man har, jo større ulighed er der mellem fars og mors pensionsformue. Men også kvinders mindre risikovillighed, når det gælder placering af pensionspengene og det, at hver anden kvinde er ansat i det offentlige, er med til at gøre kvinder til fattigere pensionister, viser en ny analyse udgivet af forskere ved ROCKWOOL Fonden.

Nyt pilotstudie: For mange unge er mistrivsel noget, der kommer og går2.9.2024 07:05:54 CEST | Pressemeddelelse

Mange unge mistrives, men mistrivsel ser for mange ud til at være en forbigående tilstand. Det viser foreløbige resultater fra en spørgeundersøgelse blandt 133 unge, gennemført af forskere ved ROCKWOOL Fonden. Undersøgelsen er en del af et pilotstudie, og selvom de unge, der har besvaret forskernes spørgsmål, ikke er fuldt ud repræsentative for alle unge i Danmark, så er resultaterne et signal om, at vi bør se og forstå mistrivsel på en mere nuanceret måde, end vi gør i dag, lyder det fra forskerne.