SMVdanmark: Godt med mere fleksibilitet for udenlandsk arbejdskraft, men lad os få de små virksomheder med

Regeringen lancerer nu et initiativ, der vil lempe reglerne for udenlandske medarbejdere adgang tll arbejdsmarkedet til gavn for danske virksomheder, der mangler arbejdskraft.

Ulrik Jantzen / www.BuroJantzen.com

“Vi ser nu frem mod et arbejdsmarked, hvor det bliver langt nemmere at finde det korrekte match mellem virksomheder og udenlandsk arbejdskraft. Ros til regeringen for at tage et stort skridt mod mere arbejdskraft,” siger SMVdanmarks administrerende direktør Jakob Brandt.

SMVdanmark er en erhvervsorganisation, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Meldingen kommer, efter at udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek i dag har præsenteret et lovforslag, der skal øge fleksibiliteten for certificerede virksomheder, der ønsker at tiltrække udenlandsk arbejdskraft. Det betyder, at virksomheden skal have mindst 10 fuldtidsansatte i Danmark, at løn- og ansættelsesvilkår skal være sædvanlige efter danske forhold, og at virksomheden ikke må have udeståender med Arbejdstilsynet.

Det ærgrer dog SMVdanmarks administrerende direktør, at regeringens lovforslag ikke gælder de mindste virksomheder i Danmark.

“Der er ingen tvivl om, at regeringens lovforslag kommer til at få stor betydning for dansk erhvervsliv, men jeg håber, at regeringen kan finde en løsning, så også mindre virksomheder med færre end 10 ansatte kan få mulighed for at tiltrække udenlandsk arbejdskraft på lige vilkår med de store. Det vigtigste er, at virksomhederne har en styr på vilkårene, og det handler ikke om størrelse,” siger SMVdanmarks administrerende direktør Jakob Brandt.

Regeringen foreslår, at for de erhvervsordninger, der stadig vil være omfattet af bankkontokravet, forlænges tidsfristen til at få oprettet en dansk bankkonto fra 90 dage til 180 dage. Ifølge SMVdanmarks administrerende direktør er det ikke nok til at opveje ulempen ved ikke at være omfattet af certificeringen, og han opfordrer derfor regeringen til at se på løsninger, så udlændige får nemmere adgang til en dansk bankkonto.

“Vi hører desværre skrækhistorier fra vores medlemmer om, at de bliver nægtet en dansk bankkonto, fordi de ikke har MitID. På borgerservice bliver de nægtet et MitID, fordi de ikke kan fremvise danske lønsedler, men uden bankkonto kan arbejdsgiveren ikke udbetale løn. Det er skruen uden ende.

90 ekstra dage giver selvfølgeligt et pusterum for arbejdsgiver og ansat, men jeg vil opfordre regeringen til at se på løsninger, så også de mindste virksomheder kan få adgang til den arbejdskraft, som alle dele af dansk erhvervsliv lige nu higer efter,” siger SMVdanmarks administrerende direktør Jakob Brandt.