Årets (nye) gang i haven ”Vi skal huske at bruge haven hele året”

Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i februar

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du februars gode gøremål i haven

Erantis: Den solgule forårs-bebuder
Erantis: Den solgule forårs-bebuder. Foto: Flickr.

Nu er vi ved at være kommet godt ind i året, og februar er sidste vintermåned for denne gang. Om ikke så længe, siger kalenderen, er det forår, men du behøver ikke vente med at gøre haverelaterede ting. Der er meget, du kan beskæftige dig med i februar. Du kan stadig nå at dyrke ’armchair gardening’, og det er heller ikke for sent at bestille frø til havens nye planter – om der er sommerblomster, stauder eller grøntsager. Vejret spiller altid en rolle i forhold til, hvad det er fordelagtigt at gøre i haven, så er det ikke vejr til at komme ud i den, kan du med fordel lægge planer for den kommende havesæson.

Sådan lyder det fra Haveselskabet, en non-profit forening for haveejere med medlemmer over hele landet, der gennem mere end 150 år har arbejdet for at udbrede og holde danske haveejere opdaterede på ny haveviden.

I det forgangne år har vejret vist sig fra sine mest ekstreme sider. Det skal vi forberede os på mere af i fremtiden – både mere tørke og flere heftige nedbørsperioder. Derfor anbefaler Haveselskabet, at vi gør vores haver mere robuste. Det gælder om at have mange forskellige planter i haven og huske de hjemmehørende arter, som er mere hårdføre, men også om at huske at skabe skygge for både mennesker, dyr og planter. Når vi her i vintermånederne lægger planer for en ny havesæson, er det ifølge Haveselskabet derfor en god ide at have et forandret klima med i overvejelserne.

Og så skal vi huske også at give plads til alt det, der gør os glade i haven, anbefaler Anja Kelvin, gartner og haverådgiver i Haveselskabet.

”Det er nu i februar, at det første liv begynder at dukke op i haven. Erantis og vintergækker titter frem, og fik du sat hvidløg i efteråret, er de også kommet op gennem jorden nu. Medmindre der ligger et tykt lag sne, kan man altid finde noget at lave derude, men vi skal også huske at nyde haven. Vi har det med at hurtigt at gå videre til næste projekt, men hvis du har luget et bed eller ryddet lidt op i haven, så træk en stol frem og sæt dig med en kop kaffe og nyd det et øjeblik. Find et sted i haven, som er særligt smukt og sæt dig ud og nyd det og husk, at vi kan bruge haven hele året,” siger Anja Kelvin

Her får du Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i februar.

1) Skær hækken ind

Om vinteren træder havens skelet tydeligt frem. Her er det særligt tydeligt at se, hvis hækken med tiden er blevet for bred, høj eller tyndbenet. Trænger du til lidt fysisk aktivitet, så du kan holde varmen i vinterkulden, er den forvoksede hæk en god undskyldning for at gribe ørnenæbet og gøre noget ved sagen.

Det bedste, du kan gøre, er at beskære hækken over flere sæsoner. Første år kan du skære toppen af hækken ned til 10-20 cm under den ønskede sluthøjde. Det giver hækken lidt at vokse af, så den i løbet af få sæsoner når den højde, den skal. Samtidig kan du beskære den ene side af hækken hårdt. Herefter bør du vente 1-2 år, til den beskårne side er blevet tæt, før du kaster dig over den anden side.

Ikke alle hække tåler en hård tilbageskæring. Har du for eksempel en hæk af tuja, buksbom eller bjergfyr, dur det ikke at beskære den hårdt, da du så vil stå tilbage med en bar hæk, som ikke skyder igen. Den slags hække skal løbende studses for at holde sig tætte og slanke.

2) Dæk sarte planter

Fik du ikke dækket dine sarte planter i januar, og kommer der hård frost uden sne, kan der være planter i haven, der har brug for lidt beskyttelse. Det kan fx være afskårne grangrene fra juletræet. Især roser, stauder eller efterårets nyplantede planter vil nyde godt af et lag grangrene til at beskytte mod frost. Kommer der masser af sne, bør du holde øje med de stedsegrønne planter. Især tøsne er utrolig tungt og kan få grenene til at knække, så frigør gerne buske og hække, hvis der ligger et tungt lag på dem.

3) Læg kartofler til forspiring

Kartofler kan lægges til forspiring fra slutningen af februar. Læg kartoflerne i en æggebakke et lyst og køligt sted uden direkte sol og se de små, tykke spirer komme frem i løbet af de efterfølgende uger.

En anden metode til forspiring af kartofler er at fylde noget fugtig pottemuld i potter eller bakker (fx. hollænderkasser/brødbakker fra supermarkedet). Pres kartoflerne fast på jorden og vent. De vil nu lave et tæt rodnet og senere lave spirer.

Sidst i marts, når spirene er ca. 1 cm lange, er kartoflerne klar til at komme i jorden. På dette tidspunkt skulle risikoen for hård frost også gerne være ovre. Har du brugt metoden med at lægge dem i jord, vil der være begyndende toppe, og er de blevet meget lange, kan du klippe dem over til ca. halv længde.

4) Så chili

Chili har så lang en udviklingstid, inden den sætter frugter, at den skal forkultiveres. Jo tidligere, du sår den, jo større udbytte får du. Hvis du ikke bruger vækstlys, skal du vente med at så den til 20. februar og ikke senere end 1. marts. Planterne vil fra først i marts kunne klare sig med lyset i en solrig vindueskarm.

Frøene spirer du ved en temperatur på 22-26°C i en spirebakke med låg, eller i potter med en klar plastikpose over. Frøene spirer normalt inden for 7-14 dage. Låget fjernes, så snart spirerne titter op, og derfor er det bedst at have sorterne hver for sig i en potte eller bakke, så man kan åbne for dem efter behov.

5) Så bladgrønt i haven

I februar kan du også så grøntsager i din køkkenhave, hvis du har sådan en. Det afhænger selvfølgelig lidt af vejret, men selv om der er frost, kan du sagtens så.

Når man sår så tidligt, er det en god idé at så i et begrænset område, der kan dækkes med net, så fugle og katte ikke kommer og forstyrrer frøene.

Er der ikke frost i jorden, sår du på vanlig vis. Så radiser, spinat, dild, salat, diverse kål og ruccola i små rækker med 10-15 cm imellem og dæk med jord. Er jorden frosset, kan du blot så oven på jorden og efterfølgende dække med pottemuld eller kompost. Hvis der ligger sne, fjerner du blot sneen inden såning, og topper med sneen oven på pottemulden til sidst. Sneen vil, når den smelter, fungere som et midlertidigt automatisk vandingsanlæg.

Når så temperaturen og jordfugtigheden er rigtig, vil frøene spire, og du kan høste bladgrønt til salaten allerede i april.

Hestebønner kan du også så, hvis de øverste 10 cm. af jorden ikke er frosset. De stikkes ned i jorden med tommelfingeren – det er en meget god dybde. Så med ca. 15 cm mellem frøene og ca. 20 cm mellem rækkerne. Hestebønner er ikke bønner, men tilhører ærtefamilien, så de kan sagtens tåle både kulde og lidt frost.

Husk at holde igen

En af de vigtigste ting, du kan gøre i haven i februar, er at respektere, at der endnu ikke er fuld gang i haven. Fx er det en god idé ikke at rende for meget rundt på græsplænen, hvis den stadig er frosset eller meget våd. Græsset bliver komprimeret, og det kan skabe skader, du kommer til at se på i flere måneder, inden det får repareret sig selv. Hold hellere tøjlerne stramt og tag i stedet en god havebog med ud, hvis haven trækker for meget på de lune dage.

Tidlige sorter af kartofler kan lægges til forspiring fra slutningen af februar. Efter et stykke tid på jorden har kartoflerne dannet et stort rodnet og flotte spirer.
I februar er lysmængden endnu for lille til at så, idet de fleste planter når at blive for ranglede og blege, inden de kan plantes ud (medmindre du har kunstlys). En undtagelse er chili, der skal sås allerede i februar, hvis du vil have en god høst.

Hvem er Haveselskabet?

Haveselskabet er en NGO, der har til formål at fremme interessen og kendskabet til at dyrke have. Haveselskabets knap 30.000 medlemmer er lige så forskellige som deres haver – haveglæden den deler de. Nogen er til vildt pæn have, andre til køkkenhave. Haveselskabet har siden 1900 udgivet medlemsmagasinet HAVEN, der udkommer 10 gange om året. Læs mere og få masser af ny haveviden på haveselskabet.dk

Årets (nye) gang i haven ”Tænk insekter og småfugle ind i haven” Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i april2.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du april måneds gode gøremål i haven.