Bryggerierne brygger færre forskellige øl

De høje omkostninger til råvarer, energi og emballage har fået de danske bryggerier til at skrue ned for, hvor mange forskellige øl de brygger

Knap havde corona-efterdønningerne lagt sig, før priserne skød i vejret på maltbyg, energi samt flasker og dåser. De øgede omkostninger i bryggeribranchen i 2023 kan tydeligt aflæses i antallet af forskellige øl, som bryggerierne sendte på markedet.

Efter årevis med markante stigninger i udbuddet af øl fik danske øl-nydere færre danske øl at vælge imellem sidste år. I 2023 sendte bryggerierne i Bryggeriforeningen i alt 1847 forskellige øl på markedet mod 1884 øl året før.

”Udbuddet er fortsat særdeles imponerende. Men nedgangen er et tydeligt tegn på, at især flere af mikrobryggerierne kæmper med økonomien og har valgt at brygge færre øl”, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Der er ikke mindst blevet længere mellem nye øl i de danske butikker og barer. Traditionelt er bryggeribranchen kendetegnet ved, at mikrobryggerierne sender rigtigt mange nye øl på markedet, og i 2022 tilbød Bryggeriforeningens medlemmer 598 nye øl til nysgerrige ølnydere. Men antallet blev i 2023 reduceret med omkring 200 øl.

”Bryggerierne holder sig primært til de øl, som detailhandlen og udskænkningsstederne er sikre på, at forbrugerne tager godt imod. Tiden er desværre ikke til at tage chancer med øl, der udfordrer smagsløgene alt for meget”, siger Nick Hækkerup.

Om Bryggeriforeningen