Falck

27 fly er charteret til at hente tilskadekomne danskere hjem fra skiferien

Når skiglade danskere drager mod alperne, resulterer det i hundredvis af skiskader hvert år. Derfor har Falck forhåndsreserveret 27 fly, der står klar i alperne til at flyve danskere hjem i takt med, at de kommer til skade på pisterne. De første tre fly har allerede været i luften og fragtet de første uheldige danske skiturister hjem. Det fjerde flyver i dag.

Skiferie er en fanstatisk ferieform, men det er også hård fysisk aktivitet. Og hvert år ender det med at gå galt for hundredvis af danske skiturister i Østrig, Italien, Frankrig og Schweiz. Falck forventer i år at hjælpe 400-500 danskere hjem med fly, som er kommet til skade på deres skiferie i alperne. Sidste år var knap halvdelen af dem med en af Falcks skiexpresser mens Falck hjalp den anden halvdel hjem gennem almindelige rutefly.

Alperne er en populær skidestination for danskere. De 27 fly er booket til afgang fra alperne til at hjælpe de uheldige skiturister hjem. Erfaringen fra tidligere år viser, at afgangene særligt bliver fra Innsbruck og Salzburg. Men flyene er fleksible, og kan således også flyve fra f.eks. Grenoble eller München, hvis der er flere danskere, som er kommet til skade der.

Fra Norge og Sverige kører Falck typisk tilskadekomne danskere hjem i sygetransportbiler.

De typiske skader er på knæ og underben
I år har Falck allerede fyldt de første tre fly med uheldige skiturister, og det fjerde fly flyver hjem med tilskadekomne danskere i dag. De typiske skader Falck ser er primært forvridninger på knæene og skader på underbenene. Den type skader står for 70 pct. af skiskaderne. 30 pct. af skaderne sker på arme, skuldre og ribben. Generelt ser Falck ikke mange hovedskader, hvilket nok skyldes at danskerne er blevet gode til at bruge skihjelm.

“I Falck har vi et stort netværk på omkring 60.000 forskellige internationale hospitaler, læger, flyselskaber mm, så vi har meget erfaring at trække på, når vi skal vurdere, hvordan vi bedst hjælper de danske skiturister hjem. Vi sørger for, at de får lokal lægefaglig hjælp, og så handler det om at få dem bedst muligt hjem til det danske sundhedsvæsen, hvor man kan modtage videre behandling, som f.eks. operation, ambulante kontroller og genoptræning. “ siger Sonja Karaoglan, som er chef for global assistance i Falck.

Om Global Assistance
Global Assistance hos Falck er nordens største rejse- og sikkerhedsassistanceleverandør.

Global Assistance har et kæmpenetværk af 60.000 forskellige internationale hospitaler, læger, flyselskaber mv og håndterer over 200.000 sager om året.

Det er skiturister eller ældre der dehydrerer på vandreture i Jordan, angsttilfælde på charterrejsen eller bjergbestigere, der aldrig nåede toppen – altså personer som har brug for akut behandling eller hjælp, når de er i udlandet.

Global Assistance hos Falck har 600 medarbejdere og kunderne tæller store forsikringsselskaber samt erhvervskunder, som har brug for rejse- og sikkerhedsassistance til deres medarbejdere. Så vi er til stede i verden, når der sker noget uforudset f.eks. hvis man bliver syg eller er i sikkerhedsrisiko.

Global Assistance hos Falck hjælper kunder der rejser ud fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA og Indien. Og har udover de seks lande også servicekontorer i Tyrkiet, Spanien og Thailand, da det er destinationer, som mange skandinaver tager til.

Om Falck Danmark

Gennem mere end 100 år har Falck samarbejdet med kommunale og nationale myndigheder med henblik på at forebygge ulykker, sygdom og nødsituationer, at redde og hjælpe forulykkede og nødstedte hurtigt og kompetent samt at rehabilitere syge og tilskadekomne. Dette har gjort os internationalt førende inden for healthcare, ambulancetjenester og brandberedskab.

Falck har i dag aktiviteter i 26 lande og har omkring 25.000 medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra Falck

Flere pressemeddelelser fra Falck

Falck forventer at hjælpe over 6.000 danske sommerferieturister1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Når ferieglade danskere tager på sommerferie, resulterer det hvert år i sygdom for tusindvis af uheldige danske turister. Den mest almindelige diagnose er Gastroenteritis også kendt som turistmave eller bare dårlig mave og opkast, og det er en sygdom som typisk bliver forværret i forbindelse med dehydrering i varme lande. Falck forventer i år at hjælpe over 6.000 danske sommerferieturister.