Danmarks IndsamlingDanmarks Indsamling

Håndbold-armen bliver spændt i weekenden for at hjælpe verdens fattigste

Den 27. og 28. januar går det igen i år løs i håndboldhallerne på tværs af Danmark. Hvert mål, der bliver scoret, kan nemlig blive til 15 måltider til børn i verdens fattigste lande. Sidste år blev der scoret næsten 60.000 mål i samme weekend.

Børn der spiller håndbold i Næstved Fotograf Casper Horsnæs Larsen

Vil en af håndboldklubberne i netop jeres region være topscorer, når Håndbolddanmark står sammen i den kommende weekend? I denne weekend kan hvert mål blive til 15 måltider til børn i verdens fattigste lande gennem Danmarks Indsamling. Og det er uanset, om man spiller U11, seriebold eller elite.

Det er DanskHåndbold, som står bag indsatsen ”Scor måååltider” sammen med JYSK og Lars Larsen Group.

”Det er fantastisk, at hele Håndbolddanmark igen i år får mulighed for at støtte Danmarks Indsamling. At kunne være med til at bidrage til en god sag er selvfølgelig stort. Men at kunne hjælpe ved at gøre det, som over 100.000 danskere elsker at gøre, nemlig at spille håndbold, er virkelig fantastisk,” fortæller formand i DanskHåndbold, Morten Stig Christensen.

Projekterne til årets Danmarks Indsamling hjælper børn, der lider af fejlernæring og sult i verdens fattigste lande, hvor de især kan mærke både den globale fødevarekrise og klimaforandringer med cykloner, tørke eller ekstrem regn, som gør det mere og mere vanskeligt at få nok mad.

“I verdens fattigste lande er over 13 millioner børn under fem år lige nu så udsultede, at de er i akut fare for at dø Derfor er det helt fantastisk, at DanskHåndbold, JYSK og Lars Larsen Group er med til at hjælpe. Jeg er spændt på, hvor meget gas alle håndboldspillerne kan give i den sidste weekend i januar, da det vil gøre en stor forskel for utroligt mange børn,” siger Mulle Juul Korsholm, forkvinde for Danmarks Indsamling.

Kan håndboldspillerne kommer op over 60.000 mål i år?
Sidste år blev der scoret 58.756 mål. Aya Camille Thoe på 11 år var med i flere af kampene for Københavns Håndboldklub, og hun kan fortælle, at netop denne weekend var det fedt, når der gik mål ind hos modstanderne, fordi så blev der samlet mere ind: ”Jeg giver den altid gas til kampene, men jeg prøvede måske at give lidt mere gas, fordi det gik til et godt formål. Det var en god fornemmelse, og jeg glæder mig til at spille i weekenden igen.”

Både DanskHåndbold, Danmarks Indsamling, JYSK og Lars Larsen Group glæder sig til, at det igen går løs på alle landets håndboldbaner:

”Vi i JYSK og Lars Larsen Group er meget stolte og glade for igen at være med til at støtte op om Danmarks Indsamling og det vigtige arbejde, der foregår for at hjælpe verdens sultne børn. Vi håber, at der bliver scoret rigtig mange mål i håndboldhallerne hen over weekenden, så vi sammen med håndboldspillerne hjælpe så mange sultne børn som muligt ude i verden. Giv den maksimalt gas og vi glæder os til at se, hvor mange mål der bliver scoret,” siger kommunikationsdirektør i JYSK og Lars Larsen Group, Åse Andersson.

Hvor mange mål, der samlet bliver scoret i weekenden og dermed den endelige donation, bliver afsløret til Danmarks Indsamling-showet den 3. februar i Holstebro, som sendes live på DR1 og DRTV

Flere informationer

• Find oversigt over klubber i jeres region og kontaktoplysninger her.
  • DanskHåndbold: pressechef Jens Jacob Juulsager +45 21 75 56 33
  • Danmarks Indsamling: forkvinde Mulle Juul Korsholm +45 40 57 17 17
  • JYSK og Lars Larsen Group: Communications Director Åse Andersson +45 30 10 11 01

Formand DanskHåndbold Morten Stig Christensen
Forkvinde Danmarks Indsamling Mulle Juul Korsholm
Communications Director Lars Larsen Group Åse Andersson

Om Danmarks Indsamling

I år er det 18. gang, at indsamlingen afholdes. Siden Danmarks Indsamling blev afholdt første gang i februar 2007, har danskerne bidraget med mere end 1,5 milliarder kroner, der har hjulpet mere end syv millioner mennesker til en bedre tilværelse og fremtid. Læs mere på danmarksindsamling.dk.