Coop Danmark A/S

365discount skærer momsen på frugt og grønt med opråb til Christiansborg

Del

I en indsats for at fremme sundere spisevaner blandt danskerne, annoncerer 365discount et markant initiativ. Fra den 25. til den 31. januar 2024 vil kæden skære momsen på alle frugt- og grøntvarer i deres butikker over hele landet. Samtidig lyder en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.

København, 22. januar 2024 – 365discounts beslutning om at skære momsen på frugt og grønt i en uge fra d. 25.-31. januar 2024 er truffet som en del af kædens vedvarende engagement i danskernes sundhed og som en reaktion på den stigende inflation, der påvirker forbrugernes fravalg af sundere fødevarer.

Med initiativet sender 365discount også en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent.

"Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48% af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt”, udtaler Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount, og fortsætter:

"Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg."

Ikke et billigt initiativ
365discount har længe haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark. Med denne uges initiativ tager kæden et konkret skridt mod at realisere dette mål:

"Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer," tilføjer Michael Tilsted.

I en undersøgelse fra november 2023 udarbejdet for bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen støtter 81% af respondenterne idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. I 2022 skar 365discount momsen i et lignende initiativ, hvor tallene talte for sig selv.

"I 2022 købte danskerne hele 23% mere frugt og 44% mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne ift. at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne," afslutter Michael Tilsted.

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse

Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye